Codul Rutier actual prevede că punctul de amendă are o valoare de 10% din salariul minim brut pe economie, iar cum salariul minim va fi majorat semnificativ de la 1 ianuarie este posibil să crească și valoarea amenzilor plătite de șoferi. Totuși, Guvernul ar putea bloca creșterea punctului de amendă printr-un act normativ dedicat acestui subiect, cum a făcut și în trecut.
De la 1 ianuarie, salariul minim brut va creşte de la 2.300 de lei cât este în prezent, la 2.550 de lei. Dacă Guvernul nu va interveni cu o Ordonanță de urgență, valoarea punctului de amendă ar trebui să urce cu peste 75%, la 255 de lei.
În prezent, valoarea punctului de amendă este de 145 lei și nu a mai fost majorată din urmă cu 4 ani.
Cinci clase de amendă în România
Valoarea punctului de amendă de 145 de lei este valabilă până la data de 31 decembrie 2021, în lipsa altor modificări exprese. Valoarea de 145 de lei este valabilă de la începutului anului 2017, când salariul minim brut pe economie se situa la 1.450 de lei.
În România există cinci clase de amendă, primele patru li se aplică persoanelor fizice, în timp ce a cincea se aplică doar persoanelor juridice.
Clasele de sancţiuni sunt:
-clasa I: 2/3 puncte-amendă;
-clasa a II-a: 4/5 puncte-amendă;
-clasa a III-a: 6-8 puncte-amendă;
-clasa a IV-a: 9- 20 de puncte-amendă;
-clasa a V-a: 21- 100 de puncte-amendă
Astfel, amenda maximă pentru persoane fizice (20 de puncte de penalizare) este de la 2.900 de lei, în timp ce pentru persoanele juridice amenda maximă (100 de puncte de penalizare) este de 14.500 de lei.
Dacă Guvernul nu intervine printr-o OUG până la sfârșitul anului, amenda maximă plătită de șoferii români s-ar putea ridica la 5100 lei.