Valeriu ZGONEA, Președinte – ANCOM @ Conferința ROMÂNIA DIGITALĂ – Raport de țară, organizată de DIGITAL TRANSFORMATION COUNCIL pe 31 octombrie 2023, la Grand Hotel Continental și moderată de Ion Vaciu și Roxana Onea.
Mi-am scris câteva gânduri din experiența pe care o am în acest domeniu, începând cu anii 2000 și pe care doresc să le prezint în cadrul acestui eveniment.
Sunt câteva chestiuni pe care le putem discuta, din perspectiva Autorității pe care o reprezint și a experienței pe care o am în acest domeniu. Întrebarea care se pune este următoarea: ce poate face statul și până unde?
O tranziție digitală sustenabilă și eficientă necesită o conectivitate ultraperformantă, adică fibra optică și 5G.
Tehnologia 5G va accelera dezvoltarea economiei și a societății digitale, va avea efecte directe, indirecte, de multiplicare, induse, de antrenare la nivel macroeconomic.
Vorbim despre beneficiile directe pentru utilizatori, derivate din accesul acestora la servicii și produse îmbunătățite din punct de vedere al costurilor, al calității, al experienței, al siguranței. Vorbim, de asemenea, și de beneficii strategice ale industriilor verticale. Vorbim despre ele, dar dacă-i întrebăm pe cei prezenți în sectorul privat sau public, 90% dintre ei nu înțeleg despre ce este vorba, dar folosim aceste cuvinte, le cităm, dar nu știm despre ce este vorba. Ne place să copiem aceste fraze, dar când intrăm în profunzime, nu mai ascultăm profesorii, ne oprim doar la declarații.
“Scale of economies” înseamnă o calitate mai bună a informațiilor privind lanțurile de producție, optimizarea operațiunilor interne, caracteristicile pieței, segmentarea, obiceiurile de consum pe care le au persoanele fizice sau companiile.
Se vorbește despre o creștere a productivității industriilor verticale, despre lansarea de noi modele de afaceri și despre un nou model antreprenorial, despre care nu am auzit pe nimeni să vorbească în România.
Transformarea digitală generează un nou model antreprenorial și generează un alt model de a produce locuri de muncă, total atipic. Școlile de specialitate nu vorbesc despre asta pentru că, de obicei, ne este rușine să aducem profesori din afară să ne explice ce înseamnă asta, care este modelul nou de a genera locuri de muncă și cum se poate face acest lucru.
Rețeaua 5G va facilita o altă experiență de utilizare, va fi acea percepție că internetul nu are limite, că ai capacități infinite ale rețelei, ceea ce presupune întotdeauna o suficientă capacitate disponibilă pentru a face un trafic de date pe care ți-l dorești la momentul acela.
În teorie, dacă vorbim despre marii profesori și specialiști în domeniu, sigur că vorbim de câteva beneficii ale 5G, mai ales pentru companii. Vom vedea evoluții semnificative în domenii care acum sunt gripate nu numai în România, ci și în alte țări. Vorbim de sănătate, de educație, de o bună guvernanță, de o bună administrație centrală sau locală.
Teoria spune că vitezele în 5G și tehnologiile care vor urma vor fi foarte mari față de nivelul oferit în prezent de tehnologia 4G. Apare următoarea întrebare: la ce bun această viteză ridicată de transfer a datelor?
Vitezele mari vor influența transporturile, casele vor deveni inteligente, vor fi lansate aplicații avansate de inteligență artificială, dronele vor fi utilizate pe scară largă, va crește viteza, precizia, vom avea reduceri de costuri în toate domeniile de activitate.
Din perspectiva ANCOM, tehnologia 5G va facilita și va reduce decalajul urban vs rural, inclusiv în materie de conectivitate și digitalizare, cu efecte favorabile asupra dezvoltării durabile.
Transformarea digitală reprezintă șansa României de a reduce aceste decalaje.
Experiența României în decada digitală, așa cum este numită de Comisia Europeană, aș putea să afirm că este o oglindă a caracteristicilor sectorului de telecomunicații din România. Avem vârfuri de top mondial, dar avem și zone despre care ne este rușine să vorbim.
Suntem a treia țară din UE care a introdus 5G, dar azi ne confruntăm cu un internet mobil nesatisfăcător în foarte multe zone rurale.
Se discută în prezent un proiect pentru reducerea lipsei conectivității în Delta Dunării. Dacă ne reușește acest proiect, vom merge și în zona Munților Apuseni. Vrem să reducem numărul zonelor albe din România.
Piața, singură, prin forțele sale, nu va reuși niciodată să livreze internet în toate comunitățile din România.
ANCOM va identifica zonele albe și viitoarele ajutoare de stat se vor duce spre aceste zone, pentru a avea o mai bună conectivitate acolo.
Autoritățile locale și centrale trebuie să-și schimbe paradigma și să se implice mai mult în proiecte care vor contribui la creșterea gradului de digitalizare în comunitățile de care sunt responsabile. Sunt foarte puține investiții în această zonă.
Trebuie să extindem rețelele destinate furnizării serviciilor de comunicații electronice către utilizatori ca să putem să digitalizăm serviciile, plus să formăm populația din zonele respective.
Există o lege care obligă autoritățile locale din zone în care încă nu există internet funcțional de a adopta un plan de măsuri pentru facilitarea extinderii rețelelor publice de comunicații electronice.
De asemenea, există o legătură clară între conectivitate, digitalizare și economie. Conectivitatea este un punct pozitiv pentru orice PIB din orice stat european. Cu cât numărul utilizatorilor la internet este mai mare, cu atâta se vede un spor în PIB. Impactul digitalizării asupra afacerilor este dat de accesul la date și informații într-un timp mai scurt, de sporul de productivitate, de reducerea costurilor tranzacționale.
Digitalizarea poate contribui la majorarea producției și a vânzărilor pe seama creșterii acoperirii geografice pe care o are un produs sau un serviciu.
Efectele pozitive ale digitalizării se văd în toate domeniile economiei naționale.
În încheiere, aș vrea să vă spun că ANCOM se va asigura și pe viitor că acest câștig competitiv pe care îl avem în zona de conectivitate să-l păstrăm, prin reglementări orientate spre o concurență sănătoasă, puternică și durabilă.
Investițiile precedente în zona telecom, ale căror efecte se văd în prezent, au fost realizate în condiții de concurență și susținute de un cadru de reglementare favorabil și predictibil.
Stăm foarte bine la conexiuni de viteză mare față de media europeană, dar, din păcate, la zona de educație digitală suntem unde nu ne place.
De ceva vreme, blocajul angajărilor în ANCOM a întârziat aducerea de noi specialiști în instituție, mai ales pe zona de core business.
Sursa: comunic.ro