Ministrul Educației, Ligia Deca, a oferit mai multe explicații pentru elevi și părinți, cu privire la noile reguli introduse în învățământul preuniversitar. Printre altele, acestea vizează telefoanele mobile, uniformele și camerele de supraveghere.
Așadar, ministrul Educației, Ligia Deca, a explicat că au fost introduse mai multe modificări în Regulamentul de organizare și funcționare în învățământul preuniversitar și în statutul elevului.
Ligia Deca spune că școlile beneficiază de mai multe instrumente
În primul rând, ministrul subliniază că școlile beneficiază de mai multe instrumente. Acestea vizează autonomia școlii, în contextul în care unele unități de învățământ au probleme mai mari, iar altele mai mici. Tipologiile de probleme sunt diferite, spune ministrul. Astfel, nu există două școli la fel.
În acest context, șefa de la Ministerul Educației a considerat că școlile trebuie să beneficieze de mai multe instrumente.
„Practic, ce s-a întâmplat a fost să dăm școlii mai multe instrumente. Se tot vorbește despre autonomia școlii. Nu există două școli la fel, unele au probleme mai mari, altele au probleme mai mici, sunt diferite tipologiile de probleme. Și atunci le-am dat mai multe instrumente”, a explicat Ligia Deca pentru Știri pe surse.
Printre noutăți se află și posibilitatea de a interzice telefoanele mobile, spune ministrul. Astfel de reguli pot fi introduse în situațiile în care „nu există posibilitatea întotdeauna ca profesorul să controleze dacă și-a pus toată lumea telefonul în spațiul acela din fiecare clasă”.
Astfel, poate fi stabilită o regulă generală, dar numai prin aprobare în consiliul de administrație al școlii. Trebuie să existe „un acord și la profesori, și la părinți, și la elevi”, a subliniat ministrul.
Singurul lucru cert, spune ea, este că „în oră nu se folosește telefonul mobil”. În restul timpului, este o decizie a școlii.
„Printre ele și această posibilitate de a interzice telefoanele mobile unde, înțeleg, nu există posibilitatea întotdeauna ca profesorul să controleze dacă și-a pus toată lumea telefonul în spațiul acela din fiecare clasă. Atunci pot stabili o regulă generală, dar numai prin aprobare în consiliul de administrație al școlii. Trebuie să existe un acord și la profesori, și la părinți, și la elevi. Am văzut că în alte state europene asta se legiferează la nivel național. Noi am lăsat-o la latitudinea școlii. Cert este că în oră nu se folosește telefonul mobil, asta e o regulă prin lege. În restul timpului, e o decizie a școlii. Sunt școli care au nevoie de această regulă de interzicere totală, sunt altele care, din contră, au nevoie ca copiii să poată comunica cu familiile. De exemplu, școlile izolate, în care se ajunge greu, unde părintele are nevoie să comunice cu elevul pentru a vedea când îl preia, cum procedează”, a explicat ministrul.
Regulile vizează și accesul în școală
Alte reguli vizează și accesul în școală. O modalitate de a gestiona fluxurile de acces în școală, pentru a nu exista probleme, este să ai un semn distinctiv, a explicat ea pentru sursa menționată.
Acest semn distinctiv nu trebuie să fie în obligatoriu o uniformă, subliniază ministrul. Școala poate decide în mod individual asupra acestui aspect.
Ligia Deca a explicat apoi că există multe alte semne distinctive, precum o matricolă, o eșarfă, o cravată sau un cod cromatic.
„Avem și o altă chestiune legată de accesul în școală. S-a discutat mult despre pază, despre monitorizarea audio-video. O modalitate de a gestiona fluxurile de acces în școală, pentru a nu exista probleme, este să ai un semn distinctiv. Acest semn distinctiv, care nu trebuie să fie musai uniforma. Sigur, școala, dacă există acord, poate să decidă că dorește uniformă, dar ea nu trebuie să reprezinte un motiv de excludere din școală. Dacă o familie nu-și permite uniforma, fie școala o furnizează familiei respective, fie nu interzice accesul copilului la școală. Însă să știți că semnele distinctive, în cele mai multe cazuri, nu sunt uniformele. Sunt o matricolă, o eșarfă, o cravată, un cod cromatic. Deci nu trebuie să absolutizăm. Noi discutăm numai despre uniforme, dar în esență este vorba despre o modalitate ca un copil să poată fi recunoscut mai ușor când intră pe poarta școlii – este sau nu elev al școlii. E atât de simplu”, a completat ea.