Povestea aplicației Zoom: Succesul dobândit „peste noapte” a fost construit în 9 ani de zile

Povestea aplicației Zoom: Succesul dobândit „peste noapte” a fost construit în 9 ani de zile

Zoom a devenit în prezent cea mai importantă rețea de socializare din lume, fiind folosită zilnic de mulți oameni pentru a lucra sau pentru a ține legătura cu cei apropiați. Deși nu respectă rețeta tradițională pentru o rețea de socializare, fiind un serviciu de videoconferințe, Zoom are acum mai multe descărcări decât Snapchat sau Tiktok, scrie CNN.

Platforma veche de 9 ani a devenit preferată nu doar pentru ședințe video sau cursuri online, ci și pentru activități desfășurate în timpul liber. Pe Zoom se fac petreceri, reuniuni familiale, slujbe religioase sau întâlniri.

Versiunea gratuită Zoom oferă teleconferințe video cu până la 100 de participanți (Skype oferă 50) și le permite utilizatorilor să afișeze imagini predefinite pe fundal, dar și imagini la alegere, să schimbe unghiul camerei video, să desfășoare apeluri private criptate, să trimită mesaje sau să înregistreze sesiunile video.

Dacă în ianuarie aplicația era descărcată de 56.000 de ori pe zi la nivel mondial, numărul descărcărilor zilnice a ajuns la milioane, potrivit firmei Apptopia. Până în prezent, aplicația Zoom a fost descărcată pe Google Store de peste 100 de milioane de ori.

Cum s-a produs succesul Zoom
Compania Zoom s-a lansat în 2011, când Eric Yuan, fondator și CEO, a părăsit Cisco, unde fusese unul dintre cei mai importanți ingineri ai platformei video WebEx.

În aprilie 2019, când Zoom și-a făcut intrarea pe burse, a obținut rezultate mai bune decât companii cunoscute precum Uber sau Lyft, deși acestea au derulat oferte publice inițiale la momente apropiate. Acțiunile Zoom au crescut cu 72% în prima zi de tranzacționare, iar compania a fost evaluată la 16 miliarde de dolari. La finalul lunii martie, valoarea Zoom era de 40 de miliarde. Încă de la începutul tranzacționării publice, investitorii au arătat încredere în viziunea lui Yuan, expusă într-o scrisoare către acționari: „Video este viitorul comunicării”.

Odată cu declanșarea pandemiei, Zoom s-a bucurat de un succes din ce în ce mai mare. „Zoom realizează că își poate accelera creșterea cu câțiva ani în acest moment”, a spus Wayne Kurtzman, care urmărește platformele de videoconferință pentru compania de cercetare IDC.

Zoom nu este singurul serviciu de videoconferințe care crește puternic în această perioadă. Skype, Microsoft Teams sau WebEx se bucură și ele de mai mult succes decât în trecut, însă Zoom s-a remarcat pentru că a reușit să îndeplinească cel mai bine atât nevoile celor care lucrează de acasă cât și pe cele ale oamenilor celor care căutau o aplicație video de socializare.

„Zoom are cea mai mare creștere pentru că produsul său este mai ușor de folosit și mai puternic decât al concurenței, fiind oferit într-un moment când oamenii au nevoie de el”, spune Kurtzman. „Când vine vorba de muncă, oamenii caută aceeași lejeritate în comunicare pe care o au la birou sau față în față, și (în multe feluri) Zoom oferă asta”.

Au existat și dezavantaje ale unei creșteri și expuneri bruște. Zoom se confruntă cu temeri legate de confidențialitate și hărțuire online. A apărut deja termenul „Zoomboming”, care se referă la momentul în care hackerii accesează fără drept o teleconferință afișând imagini nepotrivite sau comentarii rasiste.

Analiștii sunt de părere că Zoom va trebui să adauge treptat noi funcții pentru a-i încuraja pe utilizatori să plătească pentru varianta superioară.

„Zoom este un succes petrecut peste noapte pregătit de 9 ani”, a spus Wayne Kurtzman.