ANAP continuă procesul de digitalizare – Interviu cu Președintele Agenției Naționale pentru Achiziții Publice

Eugen Cojoacă, Președintele Agenției Naționale pentru Achiziții Publice ne-a oferit un interviu în care a dezvăluit planurile de viitor ale ANAP și care este stadiul procesului de digitalizare a instituției.

ANAP continuă procesul de digitalizare – Interviu cu Președintele Agenției Naționale pentru Achiziții Publice Eugen Cojoacă, Președintele Agenției Naționale pentru Achiziții Publice ne-a oferit un interviu în care a dezvăluit planurile de viitor ale ANAP și care este stadiul procesului de digitalizare a instituției.
  • Domnule Președinte, au trecut mai bine de 9 luni de când ați preluat conducerea Agenției Naționale pentru Achiziții Publice. Ne puteți spune care este schimbarea cu care vă mândriți cel mai mult până în acest moment?

Eugen Cojoacă: În mod sigur aici putem vorbi despre Digitalizarea Controlului EX-ANTE, un pas important în îmbunătățirea modului care se desfășoară în momentul de față procedurile de atribuire a contractelor de achiziție publică. Anul acesta am reușit să operăm câteva modificări legislative importante care au vizat diminuarea perioadei de derulare a procedurilor de achiziție publică. Concret, intrarea în vigoare a OUG nr. 23/2020 și respectiv a OUG nr. 114/2020 a permis îmbunătățirea funcționalităților platformei SEAP, astfel încât să putem accelera și totodată digitaliza procesul de controlul ex-ante, fără a-i fi afectată calitatea.

Practic, modificările operate au avut ca rezultat reducerea termenului de verificare a documentației de atribuire din SEAP la 10 de zile (față de termenul anterior de 70 de zile), precum și emiterea avizelor conforme de către observatorii ANAP prin intermediul platformei SEAP, utilizând exclusiv semnătura electronică. Derularea controlului ex-ante exclusiv prin intermediul SEAP este o garanție că în procesul de evaluare a ofertelor nu vor mai exista întreruperi cauzate de interacțiunea umană dintre angajații ANAP și membrii comisiei de evaluare.

Ca obiectiv pe termen scurt, ANAP și-a propus să elimine toate documentele letrice din procesul de control ex-ante și face pași importanți în acest sens dezvoltând noi facilități în SEAP care să aibă ca finalitatea digitalizarea totală.

  • Doar controlul ex-ante va fi digitalizat?

Eugen Cojoacă: Nu, în acest moment lucrăm la mai multe proiecte care vor automatiza și vor aduce achizițiile publice în era informatică. În același context al digitalizării controlului ex-ante, precizez că ANAP pregătește digitalizarea fluxului de contestații. În momentul de față, se fac testări pentru crearea unor interfețe care să permită accesul la documentele achiziției în sistem informatic pentru completele CNSC și ale Curților de Apel.

  • Cum plănuiți să îmbunătățiți activitatea ANAP pe viitor?

Eugen Cojoacă: În prezent se lucrează la realizarea unei platforme web colaborative ca punct unic de contact al ANAP care va permite integrarea platformei INA de e-learning pentru organizarea de sesiuni de formare/instruire online. În acest sens, precizez că la începutul lunii am semnat un contract având ca obiect servicii standardizate în domeniul IT, servicii de proiectare de site-uri WWW care mai prevede crearea unui soft pentru managementul documentelor ANAP, precum și soluții de stocare și transmitere a fișierelor mari (1GB-100GB).

De asemenea,  instituția noastră a inițiat procedura de atribuire a contractului având ca obiect crearea și operaționalizarea unei aplicații/platforme informatice pentru fluidizarea activității ANAP. Ca să fiu mai specific, prin acest proiect dorim să întărim capacitatea administrativă a ANAP, să simplificăm procesul de achiziție, prin reducerea timpului aferent derulării unei proceduri de achiziție publică, și mai ales să consolidăm cunoștințele personalului implicat în sistemul de achiziții publice.

  • Ce alte proiecte mai aveți acum în lucru pentru a susține digitalizare promisă în timpul mandatului dumneavoastră?

Eugen Cojoacă: În primul rând, ANAP are în vedere și implementarea unui mecanism de monitorizare eficace a pieței achizițiilor publice care va răspunde cerințelor de raportare impuse de condiția favorizantă pentru perioada de programare 2021-2027.

Un alt obiectiv pe termen scurt este finalizarea celor două aplicații digitale de screening legislativ și de transparență în procesul de consultare publică, realizate în parteneriat cu Banca Mondială, folosind tehnologii noi precum inteligența artificială.

De asemenea, în urma discuțiilor avute cu reprezentanți mediul de afaceri, am decis, împreună cu colegii din conducerea ADR și ANAF, interoperabilizarea bazei de date SEAP cu platforma PatrimVen gestionată de ANAF pentru a rezolva deficiențele cauzate de emiterea certificatelor de atestare fiscală.

  • În acest moment, aveți în vedere și o soluție pentru a accelera și simplifica achizițiile publice în domeniul infrastructurii?

Eugen Cojoacă: Pentru că este un domeniu important pentru dezvoltarea României, vreau să vă anunț că în prezent a fost constituit grupul de lucru coordonat de Ministerul Transporturilor și se lucrează la realizarea bazei de date cu utilajele şi echipamentele de care vor putea dispune operatorii economici care desfăşoară activităţi în domeniul proiectelor de infrastructură, în vederea participării la procedurile de achiziţii publice.

De asemenea, ANAP are în plan crearea unei baze de date în SEAP cu experții în procedurile de achiziție publică pe fiecare sector de activitate în parte.

  • În concluzie, ne puteți spune care sunt obiectivele principale ale ANAP pentru următoarea perioadă?

Eugen Cojoacă: Obiectivul principal al ANAP rămâne simplificarea procedurilor de achiziții publice și continuarea procesului de digitalizarea în domeniu.

ANAP va continua să îmbunătățească calitatea serviciilor publice, urmărind ca domeniul achizițiilor publice să devină unul predictibil pentru mediul de afaceri. Am certitudinea că transformarea digitală a achizițiilor publice va atrage schimbări majore în domeniu, precum creșterea gradului de absorbție a fondurilor europene sau accelerarea procedurilor de achiziție publică pentru marilor proiecte de infrastructură.