Traficul din București. O mare problemă, mereu adusă în discuție, niciodată rezolvată.
Și dacă uneori mai aveam speranțe, de acum pot să spun, fără ezitare, că nu văd vreo soluție. Nu se mai poate face nimic, pentru că pe de o parte, autoritățile dorm și sunt depășite de situație, iar pe de altă parte, numărul mașinilor crește an de an. Dacă la o familie compusă din trei membri, doi au mașină (pentru că deh, altfel nu se poate…) vă puteți imagina cam la ce cifre se poate ajunge.
Mulți vor spune că sunt prea pesimist atunci când dau estimări atât de sumbre, dar dacă cineva poate să spere ceva legat de traficul din București, sunt doar cei care acum au vârsta de 10-12 ani. Poate ei vor apuca să vadă un București în care se circulă civilizat, fără ambuteiaje, fără mașini parcate pe trotuar, cu un metrou modern, cu autobuze și tramvaie care vin la intervale regulate. Se spune că traficul infernal din capitală are mai multe cauze: o infrastructură depășită, starea jalnică a parcului RATB, un metrou care nu mai face față cerințelor, lipsa parcărilor în zonele aglomerate, etc. Despre infrastructură nu mai are rost să vorbim, este într-o stare jalnică, la fel despre autobuze sau tramvaie, unele vechi de 30-40 de ani. Metroul, care părea o soluție, iată că s-a aglomerat foarte mult în ultima vreme, iar numărul de garnituri a devenit insuficient. La orele de vârf, stațiile devin neîncăpătoare pentru toți cei care vor să ajungă la locul de muncă.
În ceea ce privește parcările, aici se mai poate nuanța problema. La Universitate, există o parcare subterană modernă, spațioasă, dar degeaba, pentru că mașinile sunt lăsate tot pe trotuarele din zonă. Comoditatea și nesimțirea oamenilor, însoțite de lipsa unor amenzi usturătoare pentru cei care-și lasă mașinile unde vor, contribuie la haosul din centrul Bucureștiului. Parcăm la fiecare colț de stradă, fie că avem voie sau nu, doar pentru a putea fi cât mai aproape de chioșcul de țigări. Deși am putea găsi un loc de parcare la 10 metri distanță, nu vrem să facem câțiva pași, pentru că ne-am boierit și vrem să sărim din mașină exact în fața magazinului unde avem treabă.
Un studiu recent ne aduce următoarea veste: există totuși un clasament în care Bucureștiul ocupă un loc fruntaș. Din 174 de orașe care au fost evaluate, capitala noastră ocupă locul 6 în topul celor mai aglomerate orașe, devansată fiind doar de Mexico City, Rio de Janeiro, Bangkok, Istanbul și Moscova. Dar să privim spre numărul de locuitori din orașele de mai sus: Mexico City – 8, 8 milioane; Bangkok – 9,6 milioane; Istanbul – 14 milioane; Moscova – 12 milioane; Rio de Janeiro – 6,5 milioane. Parcă nu se compară. Ca să mai dăm un exemplu, să spunem că Viena, cunoscută multor români, are o suprafață de aproximativ 400 km pătrați și 1,7 milioane de locuitori, în timp ce Bucureștiul, care are aproximativ 2 milioane de locuitori, are o suprafață estimată de 230 km pătrați. Edificator, nu?
În ultimii 5 ani, numărul mașinilor înmatriculate în București și Ilfov a crescut cu peste 160000. Și aceste date mă fac să susțin ideea că problema traficului nu se va rezolva niciodată. Nu prea văd o soluție pentru toate aceste probleme, s-a ajuns prea departe, numărul de mașini este prea mare raportat la numărul de locuitori, iar autoritățile dorm somn liniștit. Când un politician are nevoie să ajungă repede într-o zonă a orașului și constată că traficul e cam aglomerat pentru nervii lui, cheamă câteva echipaje de poliție și drumul este deschis urgent. Dacă la toate aceste probleme adăugăm lipsa de civilizație a unor concetățeni, care nu dau doi bani pe lege și pe regulile elementare de educație, nu trebuie să ne mire situația in care am ajuns. Cel mai bine ar fi să nu mai vorbim despre trafic și aglomerație, chiar nu are rost, ne enervăm degeaba. Vedeți vreun politician, vreun primar capabil să facă ordine în acest haos? Pentru că eu nu văd.
Cristian Huluban