Tichetele de masă rămân și în 2025 unul dintre cele mai valoroase beneficii extrasalariale. Ele aduc avantaje reale angajaților, oferind sprijin pentru cheltuielile zilnice, și reprezintă o soluție fiscală eficientă pentru angajatori.
Ce sunt tichetele de masă?
Tichetele de masă sunt bilete de valoare reglementate prin Legea nr. 165/2018 și acordate angajaților pentru achiziționarea de produse alimentare. Sau, cu alte cuvinte, un card cu bani în plus, cum e Up Dejun, ce poate fi folosit simplu și eficient la cumpărături – în magazine și restaurante sau online.
În 2025, valoarea maximă a unui tichet de masă este de 40,18 lei pentru fiecare zi lucrată. Orice angajat care prestează activitate într-o companie poate beneficia de tichete de masă. Acordarea acestui beneficiu nu este însă obligatorie prin lege. Este la latitudinea fiecărui angajator, dar este o practică frecventă în cadrul firmelor de la noi.
Ghidul utilizatorului
Unde se poate plăti cu tichetele de masă?
Tichetele de masă pot fi utilizate pentru:
-
- Achiziția de alimente: În supermarketuri, magazine de proximitate și alte locații care acceptă tichete de masă.
- Plata meselor: În restaurante, cantine, cafenele sau alte unități de alimentație publică.
- Comenzi online de mâncare.
Valabilitatea tichetelor de masă
Tichetele de masă sunt valabile pe parcursul întregului an calendaristic în care au fost alimentate. Fac însă excepție cele care au fost emise în perioada 1 noiembrie – 31 decembrie. Acestea pot fi folosite până la finalul anului următor.
Sumele de pe cardurile de masă pot fi utilizate doar pe teritoriul României.
Restricții și limitări
Este important de știut și că tichetele de masă pot fi folosite exclusiv pentru produse alimentare. Așadar, nu puteți achita cu cardul de tichete băuturi alcoolice, cosmetice ori produse de curățenie sau articole vestimentare.
De asemenea, de pe acest card nu pot fi retrași bani și nici nu se pot face transferuri în alte conturi.
Zile pentru care nu se acordă tichetele de masă
Tichetele de masă se acordă pentru zilele efectiv lucrate. Nu se dau tichete de masă în caz de:
- Concediu de odihnă
- Zile libere plătite pentru evenimente familiale
- Delegări sau detașări în afara localității de muncă
- Concediu medical
- Absențe de la locul de muncă.
Taxe și beneficii fiscale
Deși tichetele de masă sunt acordate de angajatori, impozitele pe aceste beneficii sunt reținute de la angajați. Din 2024, tichetele de masă sunt considerate venituri asimilate salariilor și sunt supuse CASS 10%, care trebuie reținut și virat de către angajator către stat. Angajatorii nu sunt obligați să plătească taxe sociale pentru tichetele de masă, ceea ce constituie un avantaj fiscal pentru companie.
De asemenea, valoarea tichetelor de masă este deductibilă din impozitul pe profit al firmei.
Acordarea acestui beneficiu are un impact pozitiv asupra productivității în cadrul companiei, ce iese în evidență prin creșterea satisfacției în rândul angajaților, îmbunătățirea alimentației în timpul programului, reducerea stresului financiar și consolidarea loialității față de angajator.
În comparație cu alte beneficii extrasalariale, tichetele de masă se remarcă prin utilizare zilnică, valoare imediată și tangibilă, ușurință în administrare datorită livrării pe card și a aplicațiilor ce permit monitorizarea plăților și a soldului, și un cost-beneficiu favorabil pentru ambele părți.