Senatul a adoptat în mod tacit o inițiativă legislativă care interzice staționarea mașinilor cu motorul pornit. Această mișcare legislativă a primit sprijinul Guvernului și a pornit de la o inițiativă civică în București, reprezentând un pas semnificativ în combaterea poluării atmosferice.
Ce scop are această decizie
Potrivit proiectului adoptat de Senat, interdicția de staționare cu motorul pornit se aplică în orașe și municipii, cu excepția autovehiculelor care necesită putere de la motor pentru funcționarea anumitor echipamente vitale, cum ar fi ambulanțele, mașinile de pompieri, de poliție sau de transport marfă. Această decizie are scopul clar de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră și de a proteja sănătatea publică, în special în zonele urbane dens populate.
Inițiativa a fost susținută de o serie de argumente și date concrete privind impactul negativ al staționării cu motorul pornit asupra mediului și sănătății umane. Asociația Ecopolis, în parteneriat cu Primăria Municipiului București, a desfășurat o campanie de monitorizare a calității aerului în diverse zone ale orașului, identificându-se astfel o serie de probleme legate de poluarea generată de emisiile provenite de la mașini.
Ce sancțiuni riscă cei care vor încălca această lege
Potrivit propunerii legislative, sancțiunile pentru cei care încalcă această lege sunt aplicate gradual. La prima abatere, conducătorii auto vor primi un avertisment, urmat de aplicarea unei amenzi cuprinse între 100 și 200 de lei. Aceste măsuri sunt menite să educe șoferii și să îi determine să respecte regulile, fără a impune sancțiuni excesiv de aspre în stadiile incipiente ale implementării legii.
Comparativ cu alte țări europene, România urmează un model similar în ceea ce privește reglementările privind staționarea cu motorul pornit. De exemplu, în țări precum Italia și Franța, șoferii nu au voie să țină motorul pornit mai mult de 10 secunde, în timp ce în Austria și Germania acest interval este de 20, respectiv 40 de secunde. Încălcarea acestor reglementări poate atrage amenzi considerabile, care variază între 20 și 750 de euro, în funcție de legislația națională.
Interzicerea staționării cu motorul pornit reprezintă un pas important spre îmbunătățirea calității aerului și reducerea poluării în mediul urban din România. Cu sprijinul Guvernului și al societății civile, această măsură legislativă ar putea aduce beneficii semnificative pentru sănătatea publică și pentru protecția mediului înconjurător.