Ministrul Mediului a vorbit marți seara despre programul Rabla din 2021, el spune că începe în luna aprilie, iar bugetul alocat este „cel puțin la fel” ca cel de anul trecut.
Ministrul Mediului a precizat că programul Rabla 2021 a întârziat din cauza prelungirii discuțiilor pe bugetul de stat.
“Programul Rabla merge cel puțin cu bugetul de anul trecut, și cel puțin cu condițiile de atunci, adică valoarea tichetelor.
Pornim în luna aprilie, am întârziat din cauza bugetului. La sfârșitul lunii aprilie trebuie să fim gata cu programul Rabla, ca să avem măcar 8 luni de implementare”, a declarat Tanczos Barna, marți seara, la Digi24.
Ministrul Mediului a precizat că românii trebuie să se pregătească pentru schimbările de pe piața auto, dat fiind că în circa 10 ani, producătorii vor scoate din producție majoritatea modelelor bazate pe motoare clasice, pe motorină sau benzină.
“Mașinile electrice sunt mult mai scumpe, de aceea tichetul este de aproximativ 10.000 de euro pentru acestea. Tendința este încurajatoare, se dublează an de an numărul mașinilor electrice cumpărate în România.
Suntem departe de Norvegia, de exemplu, unde sunt 50%, 60% mașini electrice”, a mai spus Barna.
Din 2025, în Uniunea Europeană se poate ajunge la revoluția electrică. Vehiculele noi, de la mașini, la camioane, ar trebui să iasă pe poarta fabricilor cu emisii zero. Termenul este negociat cu producătorii din industria auto și cu transportatorii care ar trebui să schimbe, treptat, flota de camioane, autobuze și microbuze.
Majoritatea vehiculelor sunt pe benzină și motorină. Găsim doar 5.800 de mașini electrice și 45 de mii de autoturisme hibrid. În rest, 8 din 10 vehicule sunt mai vechi de 10 ani.
21 la sută din mașinile controlate anul trecut depășeau limitele de poluare. 64 de mii de vehicule au fost controlate în 2020 trecut de inspectori.
„Registrul Auto Român a încadrat 5,11 la sută din mașinile controlate la risc iminent de producere a accidentelor”, spun cei de la RAR. Pe hârtie, 51 la sută dintre români ar face trecerea la o mașină hibrid.
28 la sută spun că își doresc un model electric. Dar prețurile mari și lipsa infrastructurii îi îndepărteaz pe mulți de o astfel de achiziție.
Programul Rabla ar putea suferi o modificare majoră în 2021, de care vor beneficia deopotrivă cumpărătorii de mașinii, dar și dealerii care le vând. Schimbarea radicală așteptată de toată lumea va permite accesarea programului și de către cei care nu au o mașină veche de casat.
Dacă măsurile cuprinse în noul ordin vor fi aprobate, primele de casare vor putea fi transferate de la o persoană fizică la alta (se întâmplă și acum), dar și de la o persoană fizică la una juridică, de la o persoană juridică la una fizică și de la o persoană juridică la o altă persoană juridică.
Ultimele două situații s-au mai aplicat în trecut, ceea ce permitea dealerilor auto să „caseze” mașini în numele cumpărătorilor.