Începând cu 1 octombrie 2025, șoferii din mai multe regiuni ale Italiei care dețin autoturisme Diesel vechi se vor confrunta cu o interdicție dură de circulație. Mașinile Diesel cu normă de poluare Euro 5 sau inferioară nu vor mai avea voie să circule între orele 8:30 și 18:30, într-un efort guvernamental de combatere a poluării cu particule fine (PM10).
Șoferii cu mașini Diesel nu vor mai putea circula în acest interval orar
Măsura se aplică autovehiculelor care nu respectă standardele actuale de emisii, în special modele fabricate înainte de anul 2015. Printre cele mai afectate modele se numără:
Volkswagen Golf 7
Volkswagen Passat Variant
VW Caddy
BMW Seria 3 E90
Ford Mondeo și altele similare din clasa Diesel Euro 5.
Aceste mașini, chiar dacă sunt bine întreținute sau dețin plăcuțe verzi de mediu, vor avea interzis la circulație zilnică, în intervalul menționat.
Regiunile vizate de această măsură sunt:
Piemont
Lombardia
Emilia-Romagna
Veneto
Acestea se confruntă de ani de zile cu depășiri frecvente ale limitelor de poluare admise, iar autoritățile speră ca noua măsură să aducă o reducere semnificativă a emisiilor.
Interdicția se aplică din 1 octombrie 2025 până la 16 aprilie 2026.
Va fi reintrodusă în fiecare an, în perioada 15 septembrie – 15 aprilie, corespondent sezonului rece, când nivelul poluării este cel mai ridicat.
Singura excepție o reprezintă vehiculele comerciale destinate transportului de marfă.
Amenzi și consecințe
Cei care încalcă interdicția riscă amenzi de ordinul sutelor de euro. Autoritățile au anunțat că nu vor face concesii, iar măsura va fi aplicată strict, indiferent de justificările aduse de șoferi.
Tehnic, este posibilă modificarea mașinii pentru a corespunde normelor Euro 6, însă:
Costurile sunt foarte mari;
Procedura nu este accesibilă pentru majoritatea proprietarilor de astfel de vehicule;
Nu toate modelele pot fi modificate corespunzător.
Specialiștii consideră că măsura din Italia este un test la scară europeană. Dacă rezultatele vor fi pozitive în ceea ce privește reducerea poluării, este foarte probabil ca și alte state membre ale Uniunii Europene să adopte măsuri similare. Astfel, în viitorul apropiat, posesia unui autoturism Diesel mai vechi ar putea deveni o problemă în întreaga Europă.
Astfel, deținătorii de mașini Diesel cu standarde de emisii învechite trebuie să se aștepte la restricții din ce în ce mai dure. În lipsa unor soluții financiare viabile pentru adaptarea vehiculelor, mulți șoferi vor fi forțați să renunțe la aceste modele.
UE impune noi limite pentru mașinile diesel
Uniunea Europeană a implementat noi reglementări pentru a reduce emisiile poluante provenite din autoturismele diesel, în contextul preocupărilor crescute legate de calitatea aerului și impactul asupra sănătății publice. Începând cu 2024, standardul Euro 7 va impune limite mai stricte, nu doar pentru emisiile de gaze de eșapament, ci și pentru particulele provenite din uzura frânelor și a anvelopelor. Aceste măsuri fac parte dintr-o strategie mai amplă a UE de a combate poluarea urbană, inclusiv prin extinderea zonelor cu aer curat, unde accesul vehiculelor poluante va fi restricționat.
Standardele Euro au evoluat constant din 1992 încoace, de la Euro 1 până la actualul Euro 6d, fiecare versiune aducând cerințe tot mai stricte pentru reducerea oxizilor de azot, monoxidului de carbon și altor poluanți. În acest context, mașinile diesel fabricate înainte de 2015, în special cele Euro 5, riscă să nu mai îndeplinească noile cerințe de mediu. Producătorii auto au fost nevoiți să investească în tehnologii mai curate, iar șoferii ar putea fi obligați, în viitorul apropiat, să își înlocuiască autoturismele vechi cu unele compatibile cu noile norme sau electrice, pentru a se conforma legislației europene tot mai stricte. De asemenea, România până în anul 2030 va elimina mașinile diesel.