Calitatea serviciilor de pe litoralul românesc lasă de dorit, din cauza lipsei de personal din hoteluri și restaurante. Cei cu afaceri la malul mării spun că se confruntă cu cea mai mare criză a forței de muncă de după Revoluție.
Cele mai multe locuri libere sunt cele de ospătari și de cameriste
În hotelurile de la malul mării, care în curând se vor umple până la refuz de turiști, un angajat muncește cât pentru 5. Este și cazul Iulianei, în vârstă de 52 de ani, care este cameristă de 20 de ani, la această unitate de cazare de 3 stele. Nu se plânge de oboseală, iar faptul că îi face pe turiști să se simtă bine, îi aduce satisfacție.
O perioadă, Iuliana s-a ocupat singură de cele 176 de camere din hotel, dar recent managerii au reușit să aducă forță de muncă de peste hotare.
Ajutoare de nădejde îi sunt Amila și Viran, care au ajuns în urmă cu două săptămâni la acest hotel.
Sunt printre cei doisprezece muncitori care au plecat din Sri Lanka, să muncească pe litoralul românesc.
Cel mai mare deficit este pentru posturile de cameristă și cel de bucătar, sau ajutor de bucătar. Și aici sunt angajați tot străini din Asia.
Puțini hotelieri de pe litoral reușesc să-și păstreze aceiași oameni în fiecare vară.
Acest hotel de patru stele din nordul stațiunii Mamaia are ceva mai mult noroc.
Aici lucreaza in jur de 300 angajați, care își desfășoară activitatea pe fiecare sector în parte. La piscină există tineri care curăță apa( TC 4:36), ospătari și casieri, iar în resortul all-inclusive, la bucătărie și în restaurant, toate posturile sunt ocupate.
Turiștii de pe litoral resimt și ei criza forței de muncă: așteaptă mai mult pentru o comandă la o terasă, primesc mai putină atenție sau sunt tratați pe grabă.
În stațiunea Mamaia, salariul unei cameriste pornește de la 2.800 lei pe lună, iar cel al unui lucrător calificat, care lucrează în bucătărie sau în restaurant poate ajunge și la 6000 de lei, lunar. Cele mai căutate sunt posturile în zonele de lux, unde turiștii cu dare de mână lasă și bacșișuri consistente.