Uleiul are rolul de a prelungi durata de viață a motorului motocicletei, acționând ca lubrifiant între piesele aflate în mișcare. Astfel, se evită frecarea care ar duce la uzura prematură a pieselor respective, precum și la degajarea de căldură ce ar genera supraîncălzirea motorului.
Pentru a asigura o bună gresare a motorului, uleiul trebuie să aibă anumite proprietăți pe care, însă și le pierde odată cu trecerea timpului și fiecare kilometru parcurs. Prin urmare, la un anumit interval, este necesar un schimb de ulei; una dintre întrebările pe care și le pun mulți motocicliști se referă la perioada de timp la care se face această operațiune.
Dacă citești acest material, probabil că și tu îți pui aceeași întrebare, așa că îți vom oferi toate detaliile care să te ajute să găsești un răspuns.
Când știi că trebuie să schimbi uleiul
Pentru a-și face treaba cum trebuie, uleiul pentru motocicletă trebuie să fie limpede și vâscos, caracteristici pe care le poți observa ușor cu ochiul liber. Pe măsură ce este folosit, uleiul se subțiază și devine tot mai închis la culoare, motiv pentru care aspectul său trebuie periodic verificat cu ajutorul jojei.
De asemenea, pe măsură ce uleiul se subțiază, motorul consumă tot mai mult lubrifiant. Astfel, nivelul de ulei ajunge să scadă sub pragul optim, iar acest lucru poate fi constatat tot cu ajutorul jojei.
Așadar, dacă observi că uleiul are o consistență mai puțin densă, este închis la culoare sau a scăzut sub nivelul minim, trebuie neapărat să-l înlocuiești.
Ce fel de ulei folosești
Există trei categorii principale de ulei pentru motocicletă, cu niveluri de performanță diferite care, de altfel, influențează și prețul. Cele mai ieftine sunt uleiurile minerale, care au o perioadă de utilizare mai redusă, fiind recomandate pentru motocicletele folosite ocazional.
Uleiurile semisintetice reprezintă varianta intermediară, fiind preferate de cei mai mulți dintre motocicliști pentru că au un raport echilibrat calitate-preț.
Cea de-a treia categorie este reprezentată de uleiurile 100% sintetice, așa cum este și uleiul MOTUL 7100 15W50 4T, 4L. Uleiurile din această gamă au cel mai ridicat nivel de performanță și o durată de utilizare mai îndelungată, însă și prețurile sunt mai mari.
Ce fel de motocicletă ai
Alegerea uleiului se face și ținând cont de tipul de motocicletă, întrucât anumite motoare pot funcționa fără probleme și cu un lubrifiant mai ieftin, în timp ce altele au nevoie de uleiuri performante.
Spre exemplu, pentru motoarele în 4 timpi este recomandat ulei MOTUL 7100 10W40 4T, 4L, indiferent că este vorba despre motociclete de stradă, offroad sau enduro, echipate sau nu cu convertoare catalitice. Acesta este tot un ulei sintetic 100%, ceea e înseamnă că va avea o durată de viață mai lungă, având în vedere că vorbim despre un produs performant.
Și totuși, la ce interval se schimbă uleiul la motocicletă?
Ți-am oferit aceste detalii pentru a înțelege de ce nu se poate vorbi despre o perioadă standard, valabilă pentru orice tip de ulei și de motocicletă. Intervalul de schimbare a uleiului de motocicletă depinde de aceste detalii, iar noi îți vom oferi câteva repere orientative.
Dacă folosești un ulei mineral, trebuie să știi că acesta se uzează cel mai repede, după aproximativ 3.000 – 3.500 de kilometri. Dacă circuli mai rar cu motocicleta, nu trebuie să aștepți să acumulezi această distanță pentru că uleiul se uzează și odată cu trecerea timpului. În cazul uleiurilor minerale, ar fi necesare două schimburi pe an, dacă nu ai parcurs între timp numărul de kilometri.
De cealaltă parte, uleiurile 100% sintetice rezistă până la 16.000 de kilometri în timp ce uleiurile semisintetice au o durată de utilizare până în 10.000 de kilometri.
Cel mai important pentru a nu „rata” un schimb de ulei este să verifici periodic nivelul acestuia, vâscozitatea și aspectul. În acest mod, poți observa la timp că avenit momentul să înlocuiești uleiul, evitând alte probleme care pot apărea ulterior.