În timp ce în porturile noastre se adună tot mai multe nave, crește și numărul celor care vor să învețe să conducă aceste ambarcațiuni. În lumea largă li se spune skipperi și fără ei nava nu poate ridica ancora.
După ce termină cursurile în țară, mulți absolvenții lucrează în străinătate, în țări cum ar fi Grecia, Italia, Franța și Spania.
Numărul românilor care vor să navigheze singuri este tot mai mare. La jumătatea acestui an Autoritatea Navală Româna număra peste 12.000 de ambarcațiuni în porturile românești. Limanu, Mangalia și Eforie sunt pline cu veliere, bărci și yachturi.
Școlile care organizează cursuri de skipperi abia fac față cererilor din partea tinerilor care își doresc să conducă astfel de ambarcațiuni.
De la începutul anului și până acum ANR a brevetat 3.500 de tineri, băieți și fete care muncesc acum în porturile turistice de la malul mării și de pe coasta Mediteranei.
Portul Limanu este principalul punct de formare pentru conducătorii de ambarcaţiuni, numiţi în toată lumea skipper. Cursurile se întind pe durata a patru zile.
Viitorii conducători de ambarcațiuni învață noțiuni de bază despre vas, dar şi cursuri de meteorologie și navigație.
Doar în ultimii doi ani 1.200 de cursanți au devenit comandanţi cu brevete obținute pe litoralul românesc.
Ovidiu Drugan, trainer: „Există niște mituri despre yachting, că este foarte scump, că este apanajul multimilionarilor, ceea ce este complet greșit. Oricine poate să facă yachting, nu e aşa de scump, un cursant de al nostru spune că este mai ieftin decât tenisul cu instructor. Sunt cursuri de 4 zile intensive, de dimineața până seara în care înveți și teorie și practică.”
Aici l-am întâlnit și pe Bosse. A obținut diploma de skipper la 68 de ani, iar anul acesta și-a cumpărat și propriul velier pe care l-a adus din Martinica.
Corneliu Bossenmayer, skipper: „Mie îmi place să trăiesc în natură, fie că e cort, autorulotă, pe barcă, viața în natură e mult mai frumoasă decât bloc, casă, piscină.”
Majoritatea skipperilor care se școlesc în porturile noastre, pleacă la muncă în străinătate, pe mările și oceanele lumii, unde salariile sunt de câteva mii de euro pe lună. Alex și-a obținut diplomă la Limanu, iar acum lucrează în Grecia, pe Coasta de Azur, dar și în Italia.
Alex Afo, skipper: „Fiecare zi este diferită, pentru că schimbăm locul și nu ne plictisim. Pot spune că sunt invidiat. Nu este un job ușor, fac asta de foarte mult timp și pentru mine acum e ceva natural. Sunt tot sezonul aici, din iunie până în septembrie. Am și eu o familie și trebuie să mă mai întorc acasă.”
Răzvan Albei, skipper: „Anul acesta s-a mers în Grecia pe 1.350 euro.”
Reporter: „Există și bacşiş?”
Răzvan Albei, skipper: „Ooo, da! Sezonul acesta cel mai mare a fost de 600 de dolari!”
Carmen Preda Capsea, antreprenor yachting: „Dacă se țin de treabă și sunt serioși în doi trei ani pot ajunge la 8.000 chiar la peste 10.000 de euro lunar.”
Cursurile în urma cărora puteți deveni conducători de barcă costă 650 de euro.
Sursa: Pro TV