Planul Național de Redresare și Reziliență care a fost prezentat, miercuri, de Guvern. Printre proiectele încluse în document, se numără și finanțarea a 434 de km noi de autostradă cu beneficii cum ar fi stații electrice cu puncte de încărcare a mașinilor și perdele forestiere.
Așadar, tronsoanele incluse în proiect sunt: A7 Ploiești – Pașcani va fi finanțată integral, din A8 este Târgu Mureș- Miercurea Nirajului și Leghin – Pașcani, din A1- Margina – Holdea iar din A3 este Nădășelu – Poarta Sălajului.
„În 2026 vom vedea 434 de km noi la autostrăzile A7 și A8, este contribuția noastră la datoria istorică față de români privind construcția de autostrăzi. Și pentru că suntem pe drumul spre viitor, vor fi construite pe aceste tronsoane 52 de stații electrice, cu 264 de puncte de încărcare. În total prin PNRR (transport, energie, fondul UAT) vom ajunge să avem câteva mii de stații de încărcare electrică”, se arată în introducerea PNRR, semnată de Cristian Ghinea.
Astfel, autostrăzile construite prin PNRR vor avea instalate tehnologii digitale, adică Sisteme de transport inteligente (ITS) pe toată lungimea acestora (434 km), la care vor fi adăugate sistemele ITS care vor fi instalate pe secțiunile deja existente de autostradă, sisteme coordonate de la nivelul unui centru naţional de management al traficului, pentru rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale, conform documentului.
“Prin proiectul pilot de asigurare a unui grad ridicat de siguranță rutieră pe un sector de autostradă care va permite circulația vehiculelor autonome, se deschide calea introducerii în condiții de siguranță a sistemelor de mobilitate conectată și automatizată.
Prin reforma şi investiţiile în sistemul electronic de taxare a vehiculelor poluante, conform principiului «poluatorul plăteşte», se urmăreşte creşterea cotei vehiculelor cu emisii zero/emisii reduse din totalul parcului auto, înnoirea parcului auto şi creșterea valorilor pentru traficul de marfă pe cale ferată (îmbunătăţirea intermodalităţii), cu impact asupra reducerii emisiilor GES din transportul rutier”, se mai arată în document.
Potrivit PNRR infrastructura rutieră va include:
- 434 de kilometri de autostradă construiți; cu sistem ITS instalat și cu sisteme moderne de monitorizare și informare a utilizatorilor infrastructurii.
- 52 de stații electrice construite (cu 264 de puncte de încărcare– o medie de 5 puncte de încărcare/stație).
- 625 hectare de perdele forestiere liniare în lungul autostrăzilor nou construite.
- 45% din punctele negre eliminate; cele cu risc major pentru siguranța oamenilor.
- 18 parcări securizate implementate în lungul autostrăzilor nou construite.
- Aplicarea unui nou sistem de taxare, în special pentru traficul greu din România, conform principiului „poluatorul plătește”, inclusiv posibile stimulente pentru cei care dețin vehicule cu emisii zero/reduse.
- Strategia națională privind siguranța rutieră și pachetul legislativ aferent, precum și implementarea de măsuri pentru reducerea cu 45% a numărului de puncte negre; reducerea cu 20% numărului de victime rezultate din accidente în trafic.
- Creșterea cu 100% a cotei vehiculelor electrice/hibride din totalul parcului auto până în 2026 (raportat la valorile din 2020).
- Înnoirea a 200.000 de mașini din parcul auto până în anul 2026 (raportat la valorile din 2020).