O nouă eră în educație pare să fie pe cale să înceapă în școlile din România, deoarece inteligența artificială (IA) se pregătește să devină o componentă vitală a curriculumului academic. Conform unui proiect de strategie națională pentru inteligență artificială prezentat recent, elevii de liceu din întreaga țară vor avea oportunitatea de a învăța și experimenta cu tehnologiile IA, fie în cadrul disciplinelor noi, fie prin intermediul modulelor opționale.
Ministrul Cercetării, Bogdan Ivan, a dezvăluit că acest proiect de strategie deschide drumul pentru o revoluție în educație. Documentul nu numai că abordează instruirea profesorilor în domeniul IA, dar și propune integrarea acestei tehnologii în activitățile de predare la clasă, indiferent de profilul școlii. Cu un accent deosebit pe învățarea bazată pe IA și tehnologii conexe, această inițiativă are potențialul de a transforma modul în care elevii români înțeleg și aplică noțiunile IA în viața de zi cu zi.
Apare o nouă materie în școli
Proiectul de strategie se bazează pe o serie de strategii elaborate anterior în domeniul tehnologiei și educației. Printre acestea se numără și SMART-Edu, strategia pentru digitalizarea educației 2021-2027, elaborată în 2020, dar ulterior redusă în proiectul „România Educată”. Cu aceste baze solide, proiectul de strategie pentru IA are șansa de a aduce schimbări semnificative în modul în care educația se raportează la tehnologie.
Unul dintre aspectele cheie ale acestei strategii este introducerea disciplinelor opționale la nivel de liceu care se concentrează pe IA. Aceasta nu va afecta doar liceele cu profil real, ci și cele cu profil socio-uman. Elevii vor avea posibilitatea de a alege să studieze IA și să înțeleagă beneficiile acesteia.
Profesorii vor fi instruiți de specialiști
Pe lângă disciplina opțională pentru elevi, se pune un accent deosebit și pe formarea profesorilor. Documentul propune dezvoltarea de programe de instruire în fundamentele IA pentru categoriile socio-profesionale care interacționează cu populația generală. Acest lucru ar putea asigura că profesorii sunt pregătiți pentru a preda această materie în mod eficient și interactiv.
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a subliniat că, deși nu au fost stabilite termene concrete pentru implementarea acestui proiect, există o dorință puternică de colaborare și schimbare în ceea ce privește educația din România. Planurile-cadru urmează să fie definite într-un mod care să permită flexibilitate și inovație.
El a mai adăugat că Ministerul Educației are o „deschidere maximă” pentru a implica diverse părți interesate și organizații în dezvoltarea planurilor-cadru și a programelor școlare. Acest lucru ar putea duce la o abordare mai cuprinzătoare și la asigurarea faptului că educația se adaptează la schimbările tehnologice din secolul 21.