Ce ecou poate avea un raport negativ al Uniunii Europene într-o țară în care nu poți fi angajat paznic dacă ai cazier, dar în aceleași condiții poți fi numit ministru, primar, deputat sau senator? Ceea ce se întâmplă în România zilelor noastre nu mai este nici măcar de noaptea minții, este o bătaie de joc fără precedent. Degeaba ne urechează oficialii de la Bruxelles, atrăgând atenția asupra felului în care este aplicată justiția în România, guvernanții noștri au obrazul prea gros, nu-i atinge pe ei o astfel de atenționare. Oamenii simpli, cei de care își bat joc politicienii zi de zi, simt mai acut rușinea provocată de o astfel de veste, pentru că este încă o pată pe imaginea țării. După cum se vede, unora le pasă de această imagine, altora nu.
Uniunea Europeană a mai trimis rapoarte negative și altor țări, cum a fost cazul Poloniei și Ungariei, dar pentru alte motive (derapaje naționaliste, extremiste), nu pentru că au un Parlament plin de penali, și nu pentru că la conducerea țării se află oameni cercetați pentru corupție. Ce face cel vizat direct de această atenționare, ministrul justiției, Tudorel Toader? Apare foarte senin și ne spune că, de fapt, raportul primit de la Bruxelles este unul pozitiv, și că nu am înțeles noi, proștii națiunii, esența aceșui mesaj. Domnule Toader, poate nu știți, dar majoritatea celor care lucrează în sistemul judiciar, de la magistrați până la procurorul general, dau dreptate raportului venit de la Bruxelles, în sensul că justiția de la noi este într-un evident regres, după ce lupta anticorupție fusese salutată de cancelariile europene.
Deși în condițiile date, cel mai firesc gest al domnului Toader ar fi demisia, credeți cumva că ia măcar în considerare acest aspect? Sau aveți impresia că parlamentarii vor retrage pachetul de legi care a dus la scindarea sistemului judiciar de la noi? Nu vă faceți probleme, Uniunea Europeană ne poate trage de urechi mult și bine, ai noștri conducători au obrazul gros, nu se lasă influențați de „dușmanii de clasă”. Cum este posibil ca un ministru al justiției să se transforme în avocatul celor care sunt cercetați în atât de discutatul dosar al lacului Belina? Indiferent ce funcție are inculpatul sau suspectul, dacă a încălcat legea trebuie să răspundă, nu ne interesează toate chichițele și interpretările găsite de avocații lor.
Ceea ce a început odată cu ordonanța 13 și a continuat cu modifcările la legile justiției, făcute doar pentru a-i ajuta pe șmecheri să fure, au dus la acest semnal de alarmă tras de Uniunea Europeană. Oficialii de la Bruxelles, cu toate defectele lor, nu mai pot fi duși de nas de clasa politică de la noi. Ceea ce se întâmplă în România miroase prea mult a corupție generalizată. Experții UE atrag atenția, în mod special, să se ia măsuri împotriva parlamentarilor declarați incompatibili, pentru că este strigător la cer ca aceștia, în loc să răspundă în fața justiției, au puterea de a emite legi. Acum, oficialii UE ne-au avertizat doar. Dacă pachetul de legi propuse pentru modificare va trece, probabil vor începe sancțiunile. Va mai merge și atunci cu politica obrazului gros?
Cristian Huluban