Curtea Constituţională a dezbătut, miercuri, sesizarea Avocatului Poporului cu privire la legislaţia existentă care reglementează starea de alertă.
UPDATE – Curtea Constituțională a decis că ordonanța de urgență a Guvernului referitoare la starea de alertă este constituțională.
Avocatul Poporului consideră că se încalcă principiul separaţiei puterilor, precum şi prevederile legale constituţionale potrivit cărora Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a ţării. Tot miercuri, Camera Deputaţilor are pe ordinea de zi proiectul de lege privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. Legea trimisă de Guvern a fost modificată semnificativ de senatori, iar şeful Cancelariei premierului, Ionel Dancă, a afirmat că la Camera Deputaţilor speră că legea va fi ”reîntregită” la varianta propusă de iniţiatori.
Curtea Constituţională are, miercuri, pe ordinea de zi Dosarul nr.564D/2020, respectiv ”Excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată prin Legea nr.15/2005, cu modificările şi completările ulterioare”.
Sesizarea a fost depusă miercurea trecută de către Avocatul Poporului
”Avocatul Poporului apreciază că delegarea unor atribuţii de legiferare către autorităţi administrative, având ca finalitate restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi fundamentale încalcă principiul separaţiei puterilor, precum şi prevederile constituţionale potrivit cărora Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a ţării (art. 1 alin. (5), art. 53 şi 61 alin. (1) din Constituţia României”, a transmis Avocatul Poporului.
În esenţă, Avocatul Poporului consideră că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004, cu modificările şi completările ulterioare, nu respectă principiul previzibilităţii legii prin definirea defectuoasă a „stării de alertă”, care, neavând consacrare constituţională, presupune o circumstanţiere detaliată, la nivel infraconstituţional, a cazurilor în care se poate declara.
”În realitate, legea prevede doar că se pot lua de către organe administrative orice măsuri, deci inclusiv de restrângere a exerciţiului unor drepturi, deşi art. 53 din Constituţie prevede clar că acest lucru poate fi făcut numai prin lege. În lipsa prevederii unui termen pentru care se poate dispune starea de alertă, ba mai mult, reglementarea posibilităţii extinderii acestuia prin act administrativ, se ajunge în ipoteza în care restrângerea temporară a exercitării unor drepturi şi libertăţi fundamentale capătă caracterul unei îngrădiri permanente aducând astfel atingere însuşi dreptului, ceea ce este contrar art. 53 alin. (2) din Constituţie”, a mai transmis Avocatul Poporului.
Instituţia consideră că, potrivit prevederilor constituţionale, Parlamentul şi, prin delegare legislativă, în condiţiile art. 115 din Constituţie, Guvernul au competenţa de a institui, modifica şi abroga norme juridice de aplicare generală.
”Autorităţile administraţiei publice nu au o asemenea competenţă, misiunea lor fiind aceea de a asigura executarea legilor”, a mai transmis Avocatul Poporului.