Distanţare de minimum un metru între elevi în clase sau separatoare transparente, purtarea măştilor de protecţie şi încurajarea copiilor să evite interacţiunea fizică, între măsurile din proiectul de ordin care stabileşte normele pentru începerea şcolii.
Clasele de elevi trebuie aranjate în aşa fel încât să se respecte distanţarea de minimum un metru sau, acolo unde nu este posibil, să fie montate separatoare transparente, se prevede în proiectul de ordin care stabileşte normele pentru începerea cursurilor. Alte măsuri se referă la faptul că elevii vor purta mască de protecţie şi trebuie supravegheaţi în pauze pentru a păstra distanţa şi nu vor face schimb de obiecte personale. Direcţiile de Sănătate Publică trebuie să informeze, până în 7 septembrie, Inspectoratele Şcolare privind situaţia epidemiologică, acestea urmând să propună scenariul de începere a şcolii. Comitetele pentru situaţii de urgenţă vor emite, până în 10 septembrie, hotărârea privind scenariul de funcţionare pentru fiecare unitate de învăţământ.
Cum va decurge noul an școlar?! Elevii vor trebui să se obișnuiască cu separatoarele transparente, dar și cu alte noi măsuri
În draftul Ordinului pentru aprobarea Normelor privind instituirea de măsuri sanitare şi de protecţie în unităţile de învăţământ în perioada pandemiei COVID-19, publicat pe site-ul Ministerului Sănătăţii, se arată că măsurile esenţiale pentru prevenirea/limitarea pe cât posibil a îmbolnăvirii includ: Igienă riguroasă a mâinilor; Măsuri ferme de curăţenie şi dezinfecţie în unitatea de învăţământ; Purtarea măştii de protecţie atât de către elevi, cât şi de către întregul personal pe toată perioada atunci când se află în interiorul unităţii de învăţământ; Limitarea contactului dintre elevi din clase diferite. Evitarea schimbării sălii de clasă de către elevi pe parcursul unei zile. Principiul de urmat este „1 clasă de elevi = 1 sală de clasă.
Totodată, este prevăzută asigurarea unei distanţări de minimum un metru între elevi sau montarea unor separatoare în situaţia în care asigurarea distanţei de un metru nu este posibil, dar şi că, în vederea păstrării distanţei fizice, fiecare copil îşi va păstra acelaşi loc în bancă pe tot parcursul prezenţei în clasă;
Alte măsuri esenţiale menţionate sunt informarea permanentă a personalului, elevilor şi părinţilor / aparţinătorilor cu privire la măsurile de protecţie împotriva infecţiei SARS-CoV-2; Necesitatea izolării la domiciliu a elevilor, în cazul apariţiei febrei sau a altor simptome de suspiciune COVID-19 (tuse, dificultate în respiraţie, pierderea gustului şi a mirosului) la elev sau la un alt membru al familiei; – Unităţile de învăţământ vor pune în aplicare regulile generale din acest ghid şi vor adopta norme specifice.
Pentru stabilirea unuia dintre cele trei scenarii de începere a şcolii la 14 septembrie, Direcţia de Sănătate Publică Judeţeană / a Municipiului Bucureşti (DSP) informează, până la 7 septembrie, Inspectoratul Şcolar Judeţean/ al Municipiului Bucureşti (ISJ / ISMB) Comitetul Judeţean / al Municipiului Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă (CJSU / CMBSU) cu privire la situaţia epidemiologică la nivelul fiecărei localităţi. La rândul său, ISJ / ISMB propune spre aprobare CJSU / CMBSU scenariul de funcţionare pentru fiecare unitate de învăţământ, în concordanţă cu: situaţia epidemiologică la data de 7 septembrie infrastructura şi resursele existente în fiecare unitate de învăţământ.
”Comitetul Judeţean / al Municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă (CJSU / CMBSU) va emite, până la data de 10 septembrie, hotărârea privind scenariul de funcţionare pentru fiecare unitate de învăţământ pentru începutul anului şcolar 2020-2021. Criteriul epidemiologic în baza căruia unităţile de învăţământ vor urma unul dintre cele 3 scenarii este rata incidenţei cumulate (numarul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1000 de locuitori)”, se arată în proiectul de ordin.
Actualizarea hotărârilor privind scenariul de funcţionare pe parcursul anului şcolar se va realiza săptămânal sau ori de câte ori este nevoie.
Cum vor arăta sălile de clasă în care vor învăța elevii
Referitor la organizarea sălilor de clasă, se va elimina mobilierului care nu este necesar, iar cel rămas va fi aşezat aşa încât să fie obţinută distanţarea de minimum 1 metru între elevi sau montarea de separatoare transparente în situaţia în care distanţarea nu este posibilă. Băncile vor fi poziţionate astfel încât elevii să nu stea faţă în faţă, iar contactul între preşcolarii/elevii din grupe/clase diferite va fi evitat.
”Elevii şi personalul didactic/didactic auxiliar/nedidactic vor purta mască atât în timpul orelor de curs, cât şi în timpul recreaţiei, atunci când se află în interiorul unităţii de învăţământ. Se vor stabili locurile în care vor fi amplasate coşurile de gunoi destinate aruncării/eliminării măştilor uzate. Coşurile de gunoi vor fi de tip coş cu capac şi pedală prevăzut cu sac în interior”, prevede proiectul de ordin.
Conform documentului, acolo unde este posibil, se va asigura decalarea pauzelor încât să fie limitat numărul de persoane prezente în grupurile sanitare şi în curtea şcolii, cu scopul respectării distanţării fizice. Totodată, va fi gestionat fluxul de elevi care merg la toaletă (plecarea şi întoarcerea de la/la clasă, evitarea aglomerării în interiorul grupului sanitar).
Intervalele aferente recreaţiilor vor putea fi stabilite în mod eşalonat pentru fiecare clasă, acolo unde este posibil, iar elevii vor fi supravegheaţi pe toată durata pauzelor de către cadrele didactice, pentru păstrarea distanţării fizice.
”Elevii vor fi instruiţi să nu interacţioneze fizic (nu se vor îmbrăţişa, nu îşi vor atinge reciproc mâinile şi nu vor sta aproape unul de celălalt); Nu vor fi practicate jocuri de contact sau cu mingea, nici activităţi care implică schimbul de obiecte. Vor fi evitate de asemenea structurile de joc ale căror suprafeţe de contact nu pot fi dezinfectate; Nu vor fi utilizate băncile/scaunele exterioare (acest lucru fiind indicat prin aplicarea unor marcaje, dispozitive de distanţiere etc.). În caz contrar, va fi asigurată în mod regulat o dezinfectare adaptată; Vor fi eliminate jocurile şi alte activităţi care implică formarea unor grupuri care duc la reducerea distanţei dintre elevi; Elevii nu vor consuma în comun mâncarea sau băuturile şi nu vor schimba între ei obiectele de folosinţă personală (telefoane, tablete, instrumente de scris, jucării etc).”, mai scrie în document.