Anvelopele sunt cea mai folosită componentă a mașinii. Fie că vehiculul staționează sau se deplasează, acestea sunt folosite. Prin urmare, este bine să le acordăm o atenție mai mare decât altor componente precum plăcuțele de frână sau . De asemenea, trebuie precizat că în funcție de ce tip de anvelope avem, este de preferat să ne ajustăm stilul de condus.
Una dintre cele mai mari diferențe este atunci când folosim anvelope de vară pe un drum acoperit cu zăpadă sau gheață. Chiar dacă în mod ideal această situație nu ar trebui să se întâmple niciodată, totuși s-au mai văzut cazuri. Dacă, din oarecare motive sau împrejurări, vă veți afla în această situație. Dacă oprirea nu este posibilă atunci deplasarea trebuie făcută cu maximum de precauție.
Pe gheață, o anvelopă de vară are nevoie de aproximativ 15 metri pentru a se opri complet de la o viteză de 15 km/h. Spre comparație, un pneu de iarnă va avea nevoie de numai 7 metri pentru a se opri de la aceeași viteză. De asemenea, accelerarea cu anvelope de vară pe zăpadă va dura mult mai mult: 0-20 de metri în 8 secunde față de 4,5 secunde pentru același vehicul echipat cu anvelope dedicate sezonului rece.
Vara în schimb, anvelopele de iarnă devin mult mai moi și, la prima impresie, sunt mai aderente la plecarea de pe loc. Ulterior însă, elasticitatea prea mare a acestora duce la deformări ce se traduc printr-o aderență mai scăzută și o pierdere a eficienței. Într-un demaraj de 0-500 de metri, acestea pierd aproximativ 10% din timpul necesar unei anvelope de vară să parcurgă aceeași distanță. Totodată, acea pierdere de transfer a energiei dintre roți și asfalt duce la o creștere a consumului. De asemenea trebuie amintit că anvelopele de iarnă sunt, în general, mai grele.
Pe viraje, aceeași elasticitate crescută duce la o stabilitate mai slabă a vehiculului față de o anvelopă de vară. Dar cea mai mare diferență în schimb se observă la frânare. O mașină cu un sistem de frânare bun va putea opri de la 150 km/h în 63 de metri în vreme ce uneia de iarnă îi vor fi necesari încă 16 metri pentru a se opri complet. Adică mai mult decât un autobuz.
Prin urmare, dacă din varii motive v-ați gândit să mergeți cu pneuri de iarnă tot anul, trebuie să luați în considerare aceste aspecte. Plecarea de pe loc va fi mai lentă, frânările vor fi cu mult mai lungi, iar ținuta de drum va fi drastic afectată.
Dar chiar și dacă aveți anvelopele adecvate sezonului, tot trebuie să țineți cont de câțiva factori. Astfel, indicii de aderență ai anvelopelor vă vor spune destul de exact cât de bine se va comporta mașina dumneavoastră pe asfalt uscat sau pe carosabil ud. Prin urmare, dacă acești indici sunt mai jos de litera B, stilul de conducere abordat ar trebui să fie unul mult mai calm. Mai mult, ar fi de preferat să nu vă hazardați în depășiri și abordări mai îndrăznețe a virajelor. Deseori anvelopele cu un coeficient de aderență B sau mai jos în momentul în care pierd tracțiunea nu o fac progresiv ci brusc. Iar când se întâmplă așa ceva, redresarea mașinii devine aproape imposibilă.
Dacă, dimpotrivă, avem anvelopele adecvate, conducerea mașinii va deveni mult mai relaxantă. Distanțele de frânare mai scurte, controlul mai eficient al mașinii și consumul mai scăzut sunt factori care vor contribui din plin la un stil mai relaxat. De asemenea, în situații limită, acestea se vor comporta mult mai bine ferindu-vă de multe probleme care ar putea fi cauzate de folosirea neadecvată a unor anvelopeproiectate pentru alte caracteristici tehnice.