Iată că există un clasament în care și România ocupă un loc fruntaș între țările europene. Din păcate, este un clasament trist, plătit foarte scump. Mai exact cu 2000 de vieți, pierdute în urma accidentelor rutiere care au loc anual în țara noastră. Specialiștii care au efectuat studiul ne spun că numărul accidentelor mortale din România e dublu față de media țărilor din UE.
Polițiștii de la Brigada Rutieră au constatat, doar în weekendul care tocmai a trecut, peste 128 de infracțiuni, în urma cărora au fost reținute 412 permise de conducere, au fost date zeci de amenzi și retrase 111 certficate de înmatriculare. Putem spune că este o acțiune reușită, dar știm că, de fapt, polițiștii au muncit degeaba, pentru că ulterior se ajunge pe un teren unde lider autoritar este corupția din sistem.
Dosarele de urmărire penală pot fi întârziate sau închise, amenzile pot fi contestate, și cum de regulă banii și relațiile dau verdictele, constatăm că cei care au provocat moartea atâtor oameni nevinovați sunt bine-mersi liberi pe șosele. Nu am înțeles și pare-se că nu vom înțelege niciodată că singura soluție împotriva celor care produc aceste tragedii este schimbarea legislației. Odată ce s-a constatat că din cauza unui șofer beat sau vitezoman s-a ajuns la pierderea de vieți omenești, este obligatoriu ca vinovatul să fie condamnat ani buni la închisoare. Fără discuții, fără amânări, lipsă de probe, vicii de procedură, sau alte abureli avocățești.
Dar pentru ca acest lucru să se întâmple, este imperios necesar să se schimbe legile. Așa chiar nu se mai poate. Păi 2000 de victime anual reprezintă populația unui orășel sau a unei comune, chiar nimeni nu-și dă seama de această cruntă realitate? Suntem de acord, multe din accidente se produc și din alte cauze, o infrastructură proastă, faptul că se ia carnetul de conducere pe șpagă, permisiunea de a circula pe drumurile publice a unor adevărate bombe pe roți. Dar principala cauză a avalanșei de accidente mortale rămâne legea permisivă aflată momentan în vigoare. Ce să învețe unul care s-a urcat beat la volan și a omorât patru persoane, când în loc să stea ani buni la închisoare, revine pe șosele, fără să-i fie retras permisul de conducere măcar?
Beizadele cu părinți bogați, care au nenorocit atâtea familii, zâmbesc atunci când sunt luate la întrebări după producerea unui accident grav. Știu că tăticul sau mămica, prin relațiile pe care le au, pot mușamaliza dosarul, așa că de ce să-și facă griji inutil? În acest ritm, vom fi mereu lideri în astfel de topuri europene, vom fi mereu fruntași la numărul de decese cauzate de accidente rutiere. Dacă de topurile care contează cu adevărat (cum ar fi cel al calității vieții) nu ne putem apropia vreodată, am găsit și noi un clasament la care să fim primii. Parlamentarii noștri, în loc să voteze legi dure pentru astfel de cazuri, sunt ocupați cu legile prin care-și măresc salariile și pensiile. Dacă i-am întreba despre acea cifră care ne dă fiori, cele 2000 de vieți pierdute anual în urma accidentelor rutiere, probabil ne-ar răspunde, plictisiți: „Altă întrebare!”.
Cristian Huluban