Din perspectiva unui client care solicita furnizarea de servicii pare destul de usor sa cunosti ce iti doresti si in ce conditii. Sunt drepturi cerute, insa sa nu uitam si de responsabilitati. Relatia pe care o cladeste cu prestatorul de servicii face ca piata de consum sa se sustina, sa aiba continuitate.
La mijloc nu sta doar interesul de schimb, intre ce este necesar si de ce resurse dispune una din parti, ci si interesul pentru un pret tot mai bun. Din punct de vedere al consumatorului idealul este mult si ieftin, total pe dos fata de ceea ce isi doreste un prestator de servicii. Un haos din care pierd mai ales cei care nu inteleg contractele intre parti.
Spre exemplu, asistam in ultimul timp la o migratie a consumatorilor spre piata liberalizata a furnizorilor de energie electrica. Ce fac bine si ce au de pierdut din aceasta poveste tine de gradul fiecaruia de interes si intelegere a aceea ce aleg. Posibilitatea de a schimba firma, dintre cei avizati ca furnizori energie electrica este reglementata prin lege. Insa nu legea te pune la adapost privind preturile pe care trebuie sa le platesti.
Aceeasi lege mentioneaza ca se poate schimba doar contractul, ramanand la acelasi furnizor, insa trecand de la sistemul reglementat de stat la cel al pietei concurentiale. Asta va aduce un pret mai mic pentru plata facturilor.
Intr-un astfel de context au aparut si firme care dubleaza ofertele, sunt furnizori de servicii atat privind energia electrica, cat si gazul natural. Pentru clienti, asta inseamna o singura facturare, preturi negociate ce uneori sunt chiar mai mici decat ceea ce unii furnizori locali pot oferi. Spre exemplu cei de la www.eva-energy.ro sunt deja cunoscuti din acest punct de vedere, avand chiar oferte avantajoase si termeni prietenosi de colaborare pentru cei care prefera pachetul lor de servicii. Doar pentru a nota o diferenta uriasa intre ce termeni impun unii si altii, de amintit ca Eva Energy accepta chiar si plata in cryptomonede.
Necunoasterea si clauzele ce ii incurca pe clienti
Din pacate, unii clienti nu isi aleg un altfel de furnizor pentru ca nu cunosc legea, pentru ca nu sunt atenti la legi si clauze si „sufera” de dezinformare. Oficialitatile admit ca sunt multi consumatori casnici ce nu au contracte in regim concurential.
Ce nu stiu acestia este ca o singura clauza poate determina un pret mai scazut sau mai mare a facturilor ce vor urma sa fie platite. In cazul in care isi aleg un furnizor ce are nefericita soarta de a intra in faliment, ca si clienti vor fi preluati de furnizori locali, unde vor plati preturi ceva mai mari.
De asemenea, unele capcane sunt clauzele neclare pentru clienti. Acestia nu stiu ca pot sa isi schimbe furnizorul de servicii, chiar daca inregistreaza datorii de achitat catre acesta. Spre exemplu in povestea furnizarii de energie electrica acest lucru este posibil, deci un refuz din partea furnizorului nu este justificat. A nu se intelege ca o ultima factura spre exemplu nu se va mai plati, ci ca indiferent de aceasta schimbarea poate sa aiba loc. Furnizorul poate apela la procedurile legale pentru recuperarea datoriilor, daca un client intarzie sau refuza plata.
Bine de stiut
Schimbarea furnizorului precum in cazul celor de energie electrica se poate realiza imediat dupa alegerea unui alt furnizor cu care se va colabora. Un client trebuie sa stie ca isi va schimba doar contractul, nu si echipamentul in sine, infrastructura. Deci nu va ramane nici o zi fara astfel de resurse. Partea de inconvenient este ca daca avea intreruperi sau probleme de alimentare, acestea nu vor fi excluse nici in colaborarea cu noul furnizor.
De precizat de asemenea ca astfel de alegeri, de schimbari nu sunt taxabile, deci clientul nu ar trebuie sa se sperie de eventuale costuri ce i se impun. Astfel, se perpetueaza mai degraba ideea de capcana, iar pentru a nu-si complica situatia multi prefera sa ramana in mod tacit clienti ai acelorasi furnizori.
Nu in cele din urma, trebuie sa existe atentie si maxima responsabilitate cu privire la tipul de contract incheiat. Fiecare clauza, preturile exprimate clar si durata minima de contract sunt aspecte cruciale, printre altele.