În rândurile de mai jos îți vom spune tot ceea ce trebuie să știi despre buletinul electronic pentru copii. Cărțile de indentitate normale vor deveni istorie! Noul buletin va include un cip încorporat. Toți părinții ar trebui să știe aceste informații extrem de importante!
Introducerea cărții de identitate electronică reprezintă un pas semnificativ în modernizarea sistemului de identificare al cetățenilor, cu planuri de a fi disponibilă începând din luna august a acestui an. Publicarea Hotărârii nr. 295/2021 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de Urgență nr. 97/2005 în Monitorul Oficial pe 29 martie marchează un moment crucial în implementarea acestui proiect.
De asemenea, sunt stabilite și procedurile pentru obținerea buletinului electronic pentru copii, oferind claritate asupra pașilor care sunt necesari de urmat.
Totul despre buletinul electronic pentru copii
Acum, cartea de identitate electronică poate fi solicitată începând cu vârsta de 12 ani, înlocuind astfel limita anterioară de 14 ani. Cu toate acestea, părinții au posibilitatea de a solicita cartea de identitate pentru cei mici chiar și mai devreme.
În cazul actelor de identitate eliberate înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, regula rămâne neschimbată: prima carte de identitate este obligatorie la împlinirea vârstei de 14 ani. Totuși, opțional, se poate emite atât cartea de identitate simplă, cât și cartea electronică de identitate, în orice moment după naștere.
Pentru a solicita eliberarea actului de identitate, este necesar ca cererea să fie semnată de ambii părinți și să fie prezenți amândoi în momentul depunerii acesteia. În situația în care doar unul dintre părinți este prezent, acesta trebuie să obțină o declarație autentificată de la celălalt părinte, fie la notar sau consulat.
Ce documente trebuie să conțină cererea
Cererea trebuie însoțită de următoarele documente:
-certificatul de naștere original și o copie, care atestă identitatea și cetățenia română;
-actul de identitate original al unuia dintre părinți sau al reprezentantului legal, ce servește și ca dovadă a adresei de domiciliu;
-în cazul în care unul dintre părinți este cetățean străin, dovada adresei de domiciliu se face cu permisul de ședere permanentă;
-certificatul de căsătorie al părinților sau certificatul de divorț, însoțit de acordul parental sau hotărârea judecătorească definitivă/irevocabilă în cazul divorțului, original și copie;
-o chitanță de plată a taxei de 7 lei, care poate fi achitată la CEC sau Poștă. Pentru minorii aflați în servicii sociale destinate protecției speciale a copilului, temporar sau definitiv separați de părinți, actul de identitate este eliberat de serviciul public comunitar de evidență a persoanelor din raza teritorială de competență, prin intermediul serviciului de asistență socială.
Până la vârsta de 14 ani, minorii nu sunt eligibili pentru obținerea unei cărți de identitate tradiționale, ci doar pentru variantele simplificate sau electronice. De asemenea, până la împlinirea vârstei de 12 ani, minorilor li se va elibera o carte electronică de identitate fără înregistrarea imaginilor amprentelor digitale.