Ce date înregistrează cutia neagră a mașinii. Dispozitivul va fi obligatoriu pe mașinile înmatriculate începând cu 6 iulie. Inspirat din aviație, acest dispozitiv a ajuns după câteva zeci de ani să fie obligatoriu și pe mașini
Dispozitivul va înregistra o multitudine de date care au relevanță în cazul unui accident de circulație. Date precum viteza de deplasare, poziția pedalelor de accelerație și frâna (cât de tare a fost apăsată pedala), turația motorului, unghiul de virare, activitatea sistemelelor de siguranță precum ABS-ul și sistemul de control al stabilității, momentul declanșării airbag-urilor, purtarea centurilor de siguranță, plus multe altele.
Ce date înregistrează cutia neagră a mașinii. Semne de întrebare privind protecția datelor
Dispozitivul va înregistra în buclă toți acești parametri, dar salvarea lor se va face doar în cazul unui accident. Dispozitivul va înregistra și salva doar datele înregistrate cu 5 secunde înainte de momentul impactului și 3 secunde după impact.
Introducerea unui asemenea dispozitiv pentru mașini ridică, evident, mai multe semne de întrebare în ceea ce privește protecția datelor și a vieții private.
Comisia Europeană a precizat că sistemul nu va permite identificarea proprietarului autovehiculului sau a șoferului și nu va putea înregistra audio sau video, iar Parlamentul European va defini clar și precis durata păstrării datelor, precum și persoanele sau entitățile care le vor putea consulta.
Cum vor fi extrase datele de pe aceste dispozitive?
Citirea datelor se va face prin interfața de diagnosticare prin mufa OBD sau, în cazul în care mufa OBD este distrusă în timpul accidentului, direct din dispozitiv cu ajutorul unui aparat dedicat acestei operațiuni. O altă cerință impusă acestor dispozitive este ca datele să nu poată fi extrase fără o conexiune fizică.
De ce este a fost introdus acest dispozitiv? Care este motivarea din spatele acestei decizii?
1. Pentru a veni în ajutor autorităților și experților în accidente. Datele furnizate de aceste dispozitive vor putea oferi informații, care în cazul unei expertize tehnice clasice erau greu, dacă nu imposibil de determinat. Informații precum starea tehnică a mașinii anterior accidentului sau despre comportamentul șoferilor înaintea și în timpul accidentului.
2. Pentru că pe viitor, pe baza informațiilor oferite de aceste dispozitive, se vor putea lua măsuri pentru îmbunătățirea infrastructurii rutiere și a designului autovehiculelor în scopul creșterii siguranței
Un lucru foarte important de precizat este faptul că, și în momentul de față, multe dintre mașinile care sunt în circulație sunt echipate cu un dispozitiv asemănător, și anume modulul de control al airbag-ului, care pe anumite modele de mașini înregistrează date asemănătoare.