Părinții sunt cei care decid momentul când trebuie să fie botezat copilul lor. Dacă stabilesc să facă acest pas la un moment dat, trebuie să se ocupe din timp de anumite pregătiri, care țin de Botez. Cu siguranță Botezul va fi o adevărată sărbătoare, un eveniment grozav pentru copil și părinții acestuia.
Mama și tatăl ar trebui să vorbească cu preotul și să se spovedească, întrucât acest lucru poate ajuta ca în familie atmosfera să fie liniștită, fără stări tensionate și pentru ca inclusiv copilul să fie mai cuminte.
În majoritatea cazurilor, femeia însărcinată este foarte fericită că va avea un copil. Cu ajutorul unei medic specialist în obstetrică și ginecologie poate depăși toate preocupările pe care le are vizavi de starea ei de sănătate, de transformările hormonale din organism, de stările de anxietate, de umflarea picioarelor, etc. Un lucru pe care îl spun medicii și care a fost demonstrat de cercetători este faptul că ,,o mamă care este fericită va aduce pe lume un copil mai inteligent.ˮ
În ceea ce privește Botezul, pruncul este dus la biserică de către nași. Aceștia trebuie să fie obligatoriu căsătoriți, nu trebuie să trăiască în concubinaj, nu trebuie să fie bețivi, atei sau sectanți. Ei sunt părinții spirituali ai micuțului, pentru că se spune că prin Botez el este născut pentru o viață nouă în Duhul Sfânt. Pentru nași, copilul devine finul acestora, care va fi îndrumat să devină un bun creștin, să ducă o viață în credința ortodoxă. Nașii de botez trebuie să fie doi oameni deosebiți, care îl iubesc pe copil. Ei trebuie să plătească Botezul și să cumpere următoarele lucruri pentru acest eveniment:
- Lumânarea de botez care poate fi ornată cu flori naturale albe, un fir de busuioc, fundițe din voal sau organza.
- Un trusou botez pentru prunc care va cuprinde un set de haine, pantofi, bonețică sau căciuliță, cutia de trusou, pânza albă, prosopul alb, săpunul alb și sticluța cu mir.
- sticlă cu vin.
- Cruciulițe pentru persoanele care sunt invitate la botez.
Pentru băița pruncului care se face a doua zi după Botez, nașii vor cumpăra un set de haine noi în care acesta va dormi. De asemenea, sunt necesare: un prosop alb, un fir de busuioc, ulei sfințit, șampon, scutece, o păturică, o pernuță și eventual jucării. Această baie ritualică este făcută doar de nașă, la ea participă doar femeile: mama, bunica și alte rude. Se spune că este baia de spălare a mirului.
Lumânarea care s-a folosit la botez trebuie să fie aprinsă. În apă se pun câteva flori de tei, de mușețel, frunze de mentă sau petale de trandafir, un ban de aur sau un ban de argint (trebuie să fie sterilizați înainte), câteva boabe de orez și de grâu pentru cinste și bogăție, un strop de miere și sare, o verighetă, un strop de lapte dulce. Sub cădița pentru baie se pune o carte pentru ca în viața sa copilul să fie un om studios și deștept.
După baie copilul se unge iar cu mir sau cu ulei sfințit. În timp ce copilul este spălat nu trebuie strigat pe nume și nici nu trebuie să fie pupat de rude deoarece se spune că ,,i se ia mirulˮ. Apa în care a fost spălat copilul se aruncă la răcăcina unui copac.
Botezul reprezintă începutul unei vieți binecuvântate
Preoții consideră că orice copil trebuie să fie creștinat. Botezul reprezintă una dintre condițiile principale ale mântuirii și se realizează prin credință. Copilul este botezat în numele Tatălui, Filului și Sfântului Duh. Această sărbătoare are o importanță deosebită, este o Taină, o lucrare a harului lui Dumnezeu.
Semnificația Botezului este aceea de curățare de păcatul strămoșesc. Prin cufundarea copilului în apă se produce o naștere în viața lui Hristos. Se spune că în urma Botezului copilul devine creștin, un fiu al lui Dumnezeu. Copilul primește darurile Duhului Sfânt prin Taina Mirungerii.
Această Taină se face cu Sfântul și Marele Mir. Despre Mirungere s-a scris în Vechiul și Noul Testament. În Noul Testament, Mirungerea se face fiecărui creștin la Botez. În Vechiul Testament este scris că această Taină este doar pentru prooroci și regi. O altă Taină a Botezului este Euharistia, respectiv împărtășirea copilului după slujba de Botez. Aceasta este de asemenea o semnificație aparte, este hrana lui Dumnezeu, din Trupul și Sângele lui Hristos.