Organismul de supraveghere al concurenței din Franța a anunțat miercuri că a amendat compania-mamă a Google, Alphabet, cu 250 de milioane de euro. Sancțiunea se aplică după o lege a UE din 2019 care impune platformelor online să despăgubească instituțiile media pentru utilizarea conținutului lor.
Google nu a negociat cu „bună-credință” compensațiile
Autorité de la Concurrence, sau Autoritatea pentru Concurență, a acuzat Google că nu și-a îndeplinit angajamentele asumate în urmă cu doi ani de a implementa legea în ceea ce privește plățile media online și utilizarea conținutului de știri de către platforma sa Gemini AI.
Google nu a negociat cu „bună-credință” cu editorii de știri cât de mult vor primi compensații pentru utilizarea conținutului lor, a spus organismul într-un comunicat.
Amenda este legată de o dispută privind drepturile de autor și drepturile conexe din Franța privind conținutul online, într-un caz declanșat de plângerile unora dintre cele mai mari organizații de știri din țară.
Drepturile conexe sunt acordate artiștilor interpreți sau executanți, producătorilor și organizațiilor de radiodifuziune în legătură cu conținutul live sau înregistrările lor.
Acestea sunt distincte de drepturile de autor, care se aplică de obicei la crearea de lucrări originale, cum ar fi cântece sau texte literare.
Cotidianul francez Le Figaro a declarat că, pentru a lua decizia, organul de pază s-a bazat parțial pe rapoartele periodice transmise de Accuracy, o firmă de consultanță independentă numită monitor pentru a ține autoritatea informată cu privire la negocierile dintre Google și mass-media.
Accuracy a întrebat, de asemenea, editorii printr-un sondaj despre practicile de negociere ale liderului global de tehnologie.
Pe baza acestor dovezi, organul de pază a lansat o investigație în toamna anului 2023, trimițând numeroase chestionare către Google și mass-media, a spus Le Figaro, citând surse anonime.
A constatat că sumele compensațiilor pe care Google le-a plătit editorilor nu erau suficiente, având în vedere veniturile indirecte generate de afișarea conținutului media pe motorul său de căutare.
Google a fost criticat pentru că a întârziat dezvăluirea detaliilor referitoare la metodologia sa de calcul pentru plățile către anumiți editori și pentru că nu a actualizat contractele.
Robotul Gooogle s-a folosit de conținut protejat
El a mai fost acuzat că a încercat să influențeze comportamentul mediatorului desemnat.
Între timp, observatorul a evidențiat eșecurile Google în urma lansării robotului său de chat de inteligență artificială Gemini, care a fost lansat în februarie 2023 sub numele Bard.
S-a constatat că Google a încălcat obligațiile de transparență neinformand instituțiile media și agențiile de presă despre utilizarea conținutului lor de către Gemini, și anterior Bard, pentru a-și construi instrumentele de inteligență artificială.
„Google a legat utilizarea conținutului vizat de serviciul său de inteligență artificială de afișarea conținutului protejat”, a spus organul de supraveghere – adăugând că, prin aceasta, Google a împiedicat abilitatea editorilor și agențiilor de presă de a negocia prețuri corecte.
Amenda de miercuri este a doua pedeapsă mare impusă de organul francez de supraveghere a concurenței împotriva Google cu privire la drepturile conexe.
În 2021, Google a fost amendat cu 500 de milioane de euro. Google a spus că nu va contesta amenda, promițând totodată să implementeze măsuri corective.
În Franța, Google a ajuns la acorduri cu aproape 450 de publicații și agenții de presă.