Parfumurile ambientale au fost folosite de-a lungul istoriei cu diferite scopuri. În Japonia Antică, ceasurile ardeau diferite sortimente de tămâie, o dată la fiecare 15 minute. La rândul lor, faraonii egipteni foloseau parfumuri intense pentru a-i anunța pe oameni de sosirea lor în anumite orașe. Iar în Roma Antică, animalele de companie erau binecuvântate cu uleiuri parfumate.
Mirosul este cel mai evoluat simț al nostru. Iar astăzi, mirosul este folosit ca instrument de marketing de către multe branduri celebre, pentru a atrage clienți în magazine. Cercetările au demonstrat că aroma marketingul poate crește vânzările în magazine cu 11% și poate crește scorul de satisfacție a clienților cu 20%.
Ce este aroma marketingul?
Aroma marketingul este un instrument de marketing senzorial, care se axează pe simțul olfactiv al clienților. Această strategie implică difuzarea parfumurilor în diferite zone din interiorul magazinelor cu scopul de a crea o experiență memorabilă pentru cumpărători și de a crește vânzările.
Atunci când vrei să îți deschizi un magazin, trebuie să iei în considerare mai multe aspecte care pot să creeze atmosfera ideală pentru produsele pe care le vinzi. Locația, decorul, uniformele angajaților, iluminatul, temperatura, muzica și mirosul te pot ajuta să obții acea experiență captivantă, care să îți reprezinte brandul.
Gândește-te la magazinele din care poți cumpăra cafea de specialitate. Încă de la primul pas, clienții sunt întâmpinați cu un miros îmbietor de cafea proaspăt râșnită. Acest parfum are rolul de a influența persoanele din magazine și de a le stimula comportamentul de cumpărare.
Parfumul ambiental folosit în magazine, hoteluri sau restaurante creează o asociere puternică și de lungă durată între client și brand. Aproximativ 75% dintre emoțiile generate în fiecare zi se datorează mirosului, așa că aroma marketingul joacă un rol esențial în stimularea vânzărilor.
Conform studiilor, oamenii își pot reaminti mirosurile cu o acuratețe de 65% după un an, în timp ce acuratețea amintirilor vizuale poate scădea până la 50%, după doar trei luni.
Pe lângă faptul că parfumurile ambientale pot să creeze conexiuni emoționale între clienți și branduri, acestea oferă și alte beneficii, precum:
- Crearea unei conexiuni între emoții și memorie – Parfumurile intense îi fac pe clienți să își amintească mult mai ușor un anumit brand sau un magazin.
- Stimularea vânzărilor – Clienții sunt tentați să cumpere mai multe produse dintr-un magazin în care există un ambient plăcut.
- Fidelizarea clienților și consolidarea imaginii brandului.
Emoțiile influențează comportamentul clienților
Cercetările au demonstrat clar că parfumul are puterea de a ne influența starea emoțională. Iar acest lucru este un detaliu extrem de important, mai ales pentru specialiștii în marketing. După ce vânzările online s-au dezvoltat extrem de mult, așteptările clienților s-au schimbat. Iar acum, clienții care merg în magazine își doresc să aibă parte de experiențe emoționale.
O echipă de cercetători de la Harvard Business Review a realizat un studiu despre importanța conectării emoționale cu clienții. Ei au descoperit că acei clienți care sunt conectați emoțional cu brandul, sunt cu 52% mai valoroși, decât cei care sunt doar satisfăcuți de un anumit produs sau serviciu.
De asemenea, există mai mulți oameni de știință care au aprofundat studiul privind influența mirosului asupra emoțiilor consumatorilor. Iar potrivit expertului în branding, Martin Lindstrom, „dintre toate simțurile, mirosul este cel mai convingător”. Conform studiilor și cercetărilor ample ale lui Lindstrom, cu cât un consumator asociază mai multe amintiri senzoriale cu un anumit brand, cu atât legătura creată este mai puternică.
Tocmai de aceea, tot mai multe magazine și branduri celebre optează pentru aroma marketing. Iar dacă ai un magazin și vrei să îți fidelizezi clientela prin intermediul unei experiențe senzoriale, poți folosi un parfum ambiental care să îți reprezinte marca. Spre exemplu, pentru un magazin de mici dimensiuni, este ideal un difuzor cu uleiuri esențiale, în timp ce pentru magazinele mai mari, de tip galerie, sunt ideale difuzoarele profesionale pentru aromamarketing.