Dacă ți-ai instalat antivirusul Avast pentru a-ți proteja datele de pe computerul tău, e posibil să fi avut parte de un rezultat complet opus.
Compania care a dezvoltat software-ul îți vinde datele legate de activitatea ta online către unele dintre cele mai mari companii ale lumii. Asta arată o investigație realizată într-o colaborare Motherboard și PCMag.
Lucrurile funcționează cam așa: antivirusul instalat pe un dispozitiv colectează datele unui utilizator, iar acestea sunt transmise mai departe către Jumpshot, o subsidiară Avast. Apoi, Jumpshot re-împachetează informațiile primite și le transformă în diferite produse pe care le vinde mai departe către alte companii. Pe lista de foști și potențiali clienți ai subsidiarei se numără Google, Yelp, Microsoft, McKinsey, Pepsi, Sephora, Home Depot, Condé Nast, Intuit și altele.
În esență, clienții plătesc pentru un istoric complet al activității online a utilizatorilor, care include absolut toate click-urile pe care le-au apăsat vreodată, dar și orice activitate de pe site-urile vizitate, cu un nivel ridicat de precizie.
Avast vinde mai depare istoricul utilizatorilor săi
Cantitatea de date colectate este una uriașă și include: căutări de pe Google, căutări de locații și coordonate GPS pe Google Maps, vizite pe profiluri specifice de pe LinkedIn, videoclipuri de pe YouTube, dar și căutări din interiorul site-urilor cu conținut pentru adulți. Chiar și în cazul ultimei categorii, din datele colectate se pot determina data și ora exacte în care un utilizator a urmărit un videoclip, termenul pe care l-au introdus în bara de căutare, dar și ce videoclip specific au urmărit.
Deși datele nu includ informații personale, cum ar fi numele utilizatorilor, acestea conțin totuși o mulțime de date specifice de navigare. Pe de altă parte, specialiștii spun că de-anonimizarea anumitor utilizatori ar putea fi posibilă.
Software-ul antivirus are aproximativ 435 de milioane de utilizatori activi în fiecare lună.
O purtătoare de cuvânt a Avast a spus că Jumpshot nu achiziționează „informații personale de identificare, inclusiv numele, adresa de e-mail sau datele de contact”. De asemenea menționează că utilizatorii au avut întotdeauna opțiunea de a alege să nu partajeze date cu Jumpshot.
Sursa: playtech.ro