Definiția simplă a unui compresor este “mașină, cu piston și cu rotor, întrebuințată pentru ridicarea presiunii unui gaz”. O definiție simplistă dacă avem în vedere gama deosebit de largă de domenii de activitate și numărul aparaturilor industriale sau electrocasnice care utilizează această piesă în componentă (frigidere, centrale termice, autovehicule, mașinile unelte, etc.).
Intrând în sfera tehnică, compresorul poate fi mai bine definit drept o mașină termică folosită pentru mărirea presiunii unui gaz închis într-un recipient, prin micșorarea volumului său. Concret, substanță gazoasă este adusă de la o presiune inițială de intrare (de obicei presiunea atmosferică), până la presiunea de refulare, superioară celei atmosferice, context în care, în funcție de caracteristicile tehnico-funcționale, compresoarele sunt categorisite, de regulă, în funcție de presiunea de refulare și debit.
Compresoarele de aer cele mai răspândite sunt cele industriale, care dezvoltă de regulă presiuni cuprinse între 6-10 bar.
Compresoarele din industria petrolieră și de transport a gazelor realizează presiuni între 20-100 bar, iar cele din industria chimică, 1000-1200 bar.
Aici vom discuta despre prima dintre cele două categorii, în care se încadrează și compresoarele pentru aerografe.
Rolul compresorului în tandem cu un aerograf este cel de a furniza acestuia o presiune constantă și menținută automat, alimentându-l cu sursă de aer necesară pentru pulverizarea culorii / vopselei de către designeri, modeliști, artiști, decoratori de torturi, unghii și bronzare prin pulverizare.
Cele profesionale au multiple caracteristici care le încadrează în această categorie:
– Pompă compresorului. Există două tipuri de pompe pentru compresor, cu ulei sau fără ulei. Tipul de pompă ales prezintă relevanță din punct de vedere al nivelului de întreținere necesar.
Compresoarele cu pompe fără ulei sunt mai scumpe decât cele cu ulei, dar ţînând cont de costurile de întreținere, putem afirmă că diferența tinde să se anuleze. Cele care funcționează cu pompe cu ulei au nevoie de întreținere periodică, verificarea nivelului uleiului și după caz înlocuirea acestuia. Ca avantaj, putem menționa că cele cu pompe pe ulei sunt mai silențioase decât cele fără ulei. Au însă numeroase beneficii:
– existența a cel puțin două moduri de funcționare precum intrarea automată în stand-by odată cu atingerea presiunii dorite, sau funcționarea continuă până la atingerea presiunii maxime pentru care a fost construit.
– limita inferioară a presiunii este de 3 bari, iar rezervoarele de gaz au capacități începând de a cel puțin 2 litri și, de regulă, pot asigura utilizarea fără probleme a cel puțin două aerografe simultană. Existența unui rezervor este deosebit de importantă, întrucât lipsa acestuia presupune funcționarea continuă a compresorului pe tot timpul cât pompează aer, asta însemnând pauze de cel puțin 30 de minute pentru răcire;
– au în componență un rezervor de liniștire, pentru a se evita transmiterea pulsațiilor pistonului ce acționează compresorul către aerograf și totodată sunt dotate cu regulatoare de presiune, sau presostate, al căror rol este de a cupla sau decupla compresorul odată cu atingerea presiunii dorite de către utilizator. De regulă presostatele oferă posibilitatea de reglare a presiunii de cuplare/ decuplare prin acționarea mecanică a unui regulator (de obicei se prezintă sub forma unui șurub prin intermediul căruia poate fi accesată această setare);
– sunt silențioase, pot fi utilizate fără probleme în spații închise și asigură o presiune constantă, fără pulsații, aspect deosebit de important pentru reușită proiectelor delicate de vopsire. De asemenea sunt dotate cu supape de siguranță pentru eliberarea presiunii;
– sunt construite din metale ușoare și rezistente, precum aluminiul și sunt dotate cu picioare reglabile, elemente constructive care asigură o stabilitate sporită în diverse condiții de lucru.
În concluzie, pentru achiziționarea compresorului adecvat tipului de vopsire pe care utilizatorul o dorește, pe suprafețe mari, delicată, de viteză sau în detaliu, trebuie avute în vedere fiecare dintre categoriile de mai sus. Desigur, un aspect la fel de important este identificarea unui aerograf compatibil cu respectivul compresor.