Dezvoltarea de la zero a unui business reprezintă o adevărată provocare pentru orice tânăr antreprenor, indiferent de domeniul în care vrea să lanseze afacerea respectivă. Însă lucrurile se pot complica și mai mult, atunci când primii pași sunt marcați de greșeli flagrante.
Analizam astăzi cinci dintre cele mai frecvente erori pe care le realizează cei care pătrund în lumea antreprenoriatului, pentru a înțelege impactul acestora asupra proceselor de lucru, dar si pentru a vedea cum se pot evita cu simplitate.
1. Alegerea unui domeniu de activitate original
Chiar dacă pare un demers bazat pe o anumită logică, în realitate, originalitatea în afaceri poate expune foarte mult planurile unui antreprenor. Însă acest lucru nu închide automat orice ușă pentru cei care își doresc să aducă în piață un produs sau un serviciu nou.
Într-un astfel de context, cercetarea obiceiurilor de consum reprezintă un instrument esențial, aflat la baza deciziei de a activa pe o nișa nouă. Varianta mai sigură este cea a adoptării unei idei deja testate și construite în jurul unor servicii și produse cu care clienții sunt deja familiarizați (ex: mai multe restaurante fast-food în același perimetru).
2. Estimarea greșită a capitalului necesar
Pentru ca o afacere să poată funcționa, estimarea bugetului trebuie realizată în mod corect. Dacă nu sunt luate în calcul absolut toate variabilele ce implică ulterior costuri, procesele desfășurate în cadrul firmei vor fi îngreunate de o eventuală lipsă a lichidităților.
Or realizarea unui împrumut pe baza unui astfel de considerent (acoperirea unor costuri ce nu au fost calculate în etapa incipientă) reprezintă o opțiune ce trebuie cântărită cu extrem de multă responsabilitate. De aceea, apelarea la o firmă de consultanță, pentru construirea unui plan de afaceri, poate reprezenta o idee inspirată.
3. Minimizarea importanței factorului uman
Proprietarii unor afaceri aflate la început de drum pot avea tendința de a se ocupa de întregul proces de lucru, factorii principali pentru o astfel de decizie fiind: nevoia de control, optimizarea costurilor, anumite probleme în a formula cereri concrete.
De cele mai multe ori, o astfel de abordare este neinspirată. Atunci când volumul de livrabile depășește capacitatea de muncă efectivă, apar blocaje, task-urile sunt realizate superficial, iar clienții încep să devina vocali în privința întârzierilor etc
Delegarea este una dintre cele mai importante căi de creștere a unui business aflat în primii ani de la înființare, deoarece le oferă managerilor mai mult timp pentru a se concentra deciziilor implementate la nivelul întregii companii.
4. Neglijarea ultimelor tehnologii de pe zona respectivă
Utilizarea tehnologiilor pentru fluidizarea întregii activități reprezintă un avantaj competițional ce poate oferi unui business aflat la început de drum o poziție consolidată, pe o anumită nișă din piață.
Cei care nu intuiesc importanța acestor instrumente riscă să fie înlăturați în mod natural de competiție, deoarece tehnologiile simplifică și accelerează o mulțime de procese esențiale. Costurile pentru achiziționarea unor astfel de produse vor fi amortizate într-un timp redus.
5. Lipsa de comunicare eficientă cu targetul
Canalele de comunicare trebuie selectate în funcție de specificul consumatorilor finali: interval de vârstă, obiceiuri de consum, stil de viață, interacțiunea cu anumite medii de comunicare, ce pot fi utilizate de companie pentru a încerca fidelizarea acestora etc
De asemenea, trebuie să se țină cont de legislația in vigoare, privind comunicarea anumitor categorii de produse (ex: bautura spirtoasa Rieni tarie de Bihor), comparativ cu altele (ex: lenjeriile de pat din bumbac sau anvelopele de iarnă).
Demararea unei afaceri reprezintă o adevărată provocare, iar suișurile și coborâșurile reprezintă un element firesc al dezvoltării acesteia. Însă evitarea din start a unor erori poate contribui semnificativ la consolidarea business-ului respectiv pe segmentul economic ales, cum mai puțin efort și costuri pentru dezvoltare semnificativ mai reduse.