Întreprinderile mici și mijlocii (IMM) joacă un rol esențial în progresul economic al României, având un impact de durată asupra sănătății financiare naționale. Aceste afaceri, care sunt direct legate de mijloacele de subzistență ale proprietarilor lor, se confruntă însă cu numeroase provocări. Prin urmare, multe IMM-uri ajung la un sfârșit abrupt la puțin timp după înființare, fără a li se permite șansa să-și dovedească potențialul.
Este sigur să afirmăm că 2020 a fost un an extrem de dificil pentru IMM-uri. Proprietarii dintr-o gamă largă de industrii au fost forțați să-și închidă spațiile pentru perioade lungi, trăind cu incertitudinea de redeschidere. Unii au fost nevoiți să renunțe la angajați, în timp ce alții au depășit obstacolele tehnologice pentru a permite lucrul la distanță, acolo unde a fost posibil.
Iar 2022 nu este cu nimic mai diferit de ultimii ani, marcați de criza sanitară. La nivel național, criza economică este o urmare a creșterii inflației cu mai mult de 15% pe o perioadă foarte scurtă, de aproximativ 2 ani.
Acestea fiind spuse, iată 3 tipuri de provocări cu care un IMM se poate confrunta în această perioadă:
1.Schimbări tehnologice
Multe IMM-uri se bazează pe automatizarea proceselor prin tehnologie: de la programe de software, care înregistrează și monitorizează cheltuielile, până la mașinării care creează și proiectează produse noi.
Pe scurt, tehnologia are un rol esențial în dezvoltarea IMM-urilor pe piața actuală. Din păcate, o mare parte din produsele și serviciile tehnologice sunt destul de costisitoare, iar majoritatea întreprinderilor mici și mijlocii, în special abia înființate, merg pe mâna celor mai ieftine opțiuni disponibile. Desigur, un credit pentru IMM-uri de la Vitas România, ar putea ajuta în soluționarea acestei probleme.
Din cauza progreselor tehnologice rapide care au loc aproape zilnic, este foarte greu pentru un IMM să țină pasul din cauza costurilor ridicate. Acest aspect poate afecta profitabilitatea în general și atragerea clienților în special.
2.Piața concurențială acerbă
După criza pandemică din 2020, societatea de consum s-a îndreptat tot mai mult către cumpărăturile și utilizarea serviciilor online.
O întreprindere mică, la început de drum, are multe de dovedit împotriva companiilor cu experiență pe piață. Trebuie să se facă văzută și, dacă întreprinderea operează în mediul online, trebuie să investească o sumă mare de bani în promovarea imaginii brandului pentru a bate strategia de marketing a competitorilor existenți.
În timp ce o întreprindere cu un brand stabilit are opțiunea de a jongla cu prețurile și ofertele produselor, un IMM care ar aplica aceleași reduceri, nu s-ar întâlni cu o bază de clienți mai mare, ci cu un faliment imediat.
3.Provocări legate de securitate
Odată cu schimbările economice și politice, securitatea online rămâne o problemă pentru multe IMM-uri. Infractorii cibernetici sunt conștienți de faptul că multe întreprinderi mici nu au expertiza IT necesară, ceea ce le face o țintă mai ușoară. Atacurile de tip ransomware sunt o problemă ce vizează în special IMM-urile. Cercetările în această direcție arată că 55% din atacurile ransomware au avut loc împotriva organizațiilor cu mai puțin de 100 de angajați.
Soarta IMM-urilor acționează ca un punct critic în economia țărilor din întreaga lume. Desigur, acesta este și cazul României. Prin urmare, pentru a stimula economia țării, este important ca administrația de guvernământ și instituțiile relevante să colaboreze pentru a ghida aceste întreprinderi către un succes mai durabil.