Ce au în comun un taxi, un supermarket, un salon de cosmetica,băcănia din colț, o cafenea, un restaurant sau un bar? Ați ghicit: un sistem POS, acesta aflându-se în centrul unei afaceri indiferent de dimensiunea sau specificul acesteia.
Care este scopul unui sistem POS
Răspunsul simplu este: sistemul POS permite clienților să plătească serviciile sau bunurile și în același timp, proprietarilor să țină o evidență a vânzărilor. Așadar, de câte ori mergeți ”la casă” interacționați în fapt cu un sistem POS modern, complet digitalizat care, în timp ce acceptă o plată, execută o mulțime de alte operațiuni.
De exemplu, într-un magazin, clientul își alege produsele și merge cu ele la casă pentru a plăti. Casierul fie folosește un scanner de coduri de bare, fie tastează un cod de produs. Ulterior acestei operațiuni sistemul POS calculează prețul și taxele aferente produsului, face totalul produselor achiziționate și emite un bon în baza căruia clientul efectuează plata. După efectuarea plății sistemul emite o chitanță de plată. Concomitent, produsele tipărite pe bonul clientului sunt scoase și din gestiunea scriptică a magazinului.
Care sunt componentele unui sistem POS
Indiferent de specificul afacerii sistemele POS au în mare aceleași componente, hardware și software, diferențele fiind date de complexitatea sistemului și de tipul de software instalat.
Parte importantă a unui sistem POS, casa de marcat este totodată o obligație legală toți operatorii economici care prestează servicii sau livrează bunuri. Aici includem casele de marcat portabile, de tipul celor montate în taxiuri dar și casele de marcat compuse din imprimante de bonuri, monitor tactil sau tastatură și sertar de bani pentru depozitarea numerarului. În completarea casei de marcat vin: calculatorul pe care este instalat un software de gestiune, cititorul sau scannerul de coduri de bare și cântarul electronic omologat. Toate aceste componente pot fi achiziționate separat însă există furnizori care au sisteme POS gata de utilizare. Constalaris este un furnizor de top de sisteme POS și pune la dispoziția clienților săi o varietate de astfel de sisteme adaptate sau care pot fi personalizate în funcție de specificul afacerii clientului. Avantajul este acela că apelând la un astfel de furnizor, viitorul proprietar de sistem POS beneficiază de garanție, de suport telefonic și are certitudinea că achiziționează produse conforme standardelor în vigoare, omologate (și verificate metrologic în cazul cantarului comercial).
Programul de gestiune (sau software) este centrul de comană al unui sistem POS. Nu doar că facilitează gestionarea ușoară a stocurilor dar poate trimite și alerte atunci când stocurile ating limita inferioară, ușurând munca celor ce se ocupă cu aprovizionarea și garantând că produsele favorite ale clienților sunt tot timpul pe raft. Tot programul de gestiune este cel care poate emite rapoarte, esențiale pentru bunul mers al oricărei afaceri: de la preferințele de consum ale clienților, până la încasările per angajat/ post de lucru, schimburi de tură, rețetare în cazul restaurantelor sau fast food-urilor, ce se vinde și în ce perioadă, etc.
De reținut este faptul că softul de gestiune trebuie achiziționat în funcție de specificul afacerii: un soft de gestiune pentru restaurant fiind destul de diferit de un sot de vanzare pentru magazin. Aici puteți găsi mai multe informații despre sistemul POS și despre felul în care un astfel de sistem poate contribui la succesul unei afaceri: de la a ușura munca angajaților și reducerea furtului până la creșterea nivelului de vânzări ale afacerii dvs.
În încheiere vă mai spunem că achiziționarea unui sistem POS este benefică indiferent de mărimea afacerii și indiferent de domeniu. Pe lângă aspectele menționate anterior (eficientizarea muncii, gestionarea ușoară a stocurilor și a aprovizionării cu produse, gestionarea angajaților, raportare etc.) probabil cel mai important beneficiu este acela că un sistem POS va contribui în mod direct la creșterea nivelului de satisfacție al clienților afacerii respective. De ce este nivelul de satisfacție al clienților important? Conform unui studiu efectuat de Nielsen, 92% dintre consumatori au mai multă încredere în recomandările primite de la prieteni sau membri ai familiei decât în alte forme de publicitate. Altfel spus, clienții mulțumiți vor aduce noi clienți, contribuind eficient la dezvoltarea unei afaceri.Și inversul este valabil: clienții nemulțumiți pot avea un impact negativ considerabil. Din această perspectivă, cu cât afacerea este mai mică, cu atât este mai importantă satisfacția clienților iar sistemul POS este un prim pas ce poate fi făcut pentru a avea clienți mulțumiți nu doar de produse ci mai ales de calitatea serviciilor oferite de afacerea respectivă.