Pedepse mai aspre pentru şoferii vitezomani sau care fac accidente mortale. Cinci ani nu vor mai avea dreptul să conducă aceştia din urmă, dacă propunerea de lege va trece de Parlament. Senatorii au votat deja, cu gândul la statistica sângeroasă – România este ţara cu cele mai multe decese în accidente mortale din toată Uniunea Europeană.
Legea va face dreptate în cazuri dramatice. O ţară întreagă îşi aduce aminte de accidentul teribil din 2021 în care au pierit o fetiţă de şase ani şi o tânără de 20, spulberate pe trotuar în cartierul Andronache din Bucureşti. Şoferiţa, care conducea băută, a avut dreptul să conducă aproape doi ani după tragedie, până a fost condamnată şi a ajuns la închisoare.
Un caz asemănător a stârnit un val de indignare în acelaşi an. Un şofer din Slatina, autorul unui accident rutier, a lovit mortal cu maşina un bărbat, pe trecerea de pietoni. Un procuror îi dăduse dispensă în timpul anchetei.
Anual, între 1600 şi 1800 de persoane îşi pierd viaţa în accidente de circulaţie
Cătălin Codescu, preşedinte Asociaţia Victimelor accidentelor Rutiere: Anual, între 1600 şi 1800 de persoane îşi pierd viaţa în accidente de circulaţie. Cel puţin jumătate sunt cu vinovăţia şoferului.
Senatul a votat în majoritate covârşitoare un amendament prin care şoferul vinovat de ucidere din culpă – adică fără intenţie – nu mai poate conduce cinci ani după ispăşirea pedepsei.
Cătălin Codescu, preşedinte Asociaţia Victimelor accidentelor Rutiere: Putem avea un accident colectiv, cu 7, 8, 10 persoane accidentate foarte grav. Acela nu este un accident grav? Mi-e greu mie să cred că vom putea obţine acel fenomen de descurajare.
Emil Gâtej, expert în conducere defensivă: Termenul oricum este destul de lejer. Există ţări unde cineva implicat în accident cu victimă din vina lui nu mai poate da niciodată de permis.
În prezent, şoferul care ucide sau răneşte din culpă pe cineva are permisul de conducere suspendat 180 de zile. Sancţiuni mai dure îi aşteaptă şi pe vitezomani, la un nou prag. Dacă sunt prinşi cu peste 100 de kilometri peste limita legală, rămân pietoni 6 luni. Dacă recidivează, riscă să le fie confiscată maşina.
Şofer: Oricum, sancţiuni sunt destul de mari. Dacă chiar vrei să depăşeşti viteza, o depăşeşti cu un risc, nu?
Şofer: Am copii, deci ar fi bine că şi ei vin de la şcoală cu microbuzul, trec strada. Ar fi mai în siguranţă.
Noile amendamente sunt acum în dezbatere la Camera Deputaţilor
Poliţiştii sunt de acord şi ei. Dau exemple recente. Într-o singură lună, pe drumul dintre Cluj-Napoca şi Dej, aproape 300 de şoferi au rămas fără permis pentru că au depăşit viteza legală. 9 din 10 conduceau cu peste 100 de kilometri pe oră într-o zonă cu restricţie de 50.
Alex Prunean, reporter Observator: Cea mai mare viteză surprinsă de radar în luna martie, pe această şosea, a fost de 172/h în localitate. Şoferul a rămas fără permis de conducere pentru 3 luni, dar după 30 zile îl poate primi înapoi, dacă susţine un examen.
Noile amendamente sunt acum în dezbatere la Camera Deputaţilor. Modificările Codului Rutier vin în completarea Legii Anastasia, iniţiată după ce o fetiţă de patru ani a fost spulberată în faţa casei, de o şoferiţă care conducea cu 80 de kilometri pe oră în localitate.