Asociația „Inițiativa Civică Giurgiu” a declanșat un proces colectiv împotriva Hotărârii Consiliului Local nr. 27/2025, care introduce o taxă anuală pentru șoferii fără loc de parcare. Considerată ilegală și discriminatorie, măsura a fost contestată în instanță de peste 1.100 de locuitori, care acuză administrația locală că le impune o povară fiscală pentru o problemă pe care nu a reușit să o rezolve.
Proces colectiv în Giurgiu împotriva taxei auto impuse prin HCL nr. 27/2025
O asociație civică din municipiul Giurgiu a lansat un demers fără precedent în instanță, contestând introducerea unei taxe auto speciale impuse de autoritățile locale. Asociația „Inițiativa Civică Giurgiu” a anunțat că a depus marți, 29 aprilie 2025, la Tribunalul Giurgiu, o acțiune în justiție împotriva Hotărârii Consiliului Local Giurgiu nr. 27 din 27 februarie, care introduce o taxă anuală pentru deținătorii de autoturisme care nu au locuri de parcare proprii sau închiriate.
Taxa este considerată ilegală de către asociație
Demersul se desfășoară sub forma unui proces colectiv, la care, potrivit organizatorilor, participă deja peste 1.100 de persoane. Acțiunea este motivată de convingerea că această taxă este „ilegală și discriminatorie”, susțin reprezentanții asociației.
„Azi am demarat procedura juridică şi am depus la instanţă cererea de chemare în judecată a primăriei Giurgiu în Procesul Colectiv iniţiat de noi pentru anularea celebrei taxe auto, ce este total ilegală! Numărul total de participanţi la acest proces, sub o formă sau alta, este de 1128 de persoane!”, au transmis inițiatorii protestului juridic, printr-un comunicat public.
Reprezentanții Asociației Inițiativa Civică Giurgiu invită în continuare locuitorii care consideră că sunt afectați de măsură să se alăture procesului, prin completarea unei cereri de participare, ce poate fi trimisă direct către organizație.
Ce prevede taxa introdusă de autorități
Conform hotărârii adoptate de Consiliul Local Giurgiu în luna februarie, taxa specială pentru dezvoltare urbană se aplică tuturor proprietarilor de vehicule din municipiu care nu dețin un loc de parcare (nici în proprietate, nici în chirie).
Valoarea taxei este diferențiată în funcție de tipul vehiculului:
125 lei/an pentru autoturisme (cuantum redus față de cei 200 lei inițial propuși pentru martie–decembrie),
250 lei/an pentru microbuze și autoutilitare,
500 lei/an pentru autobuze.
Pentru plata integrală aferentă unui an calendaristic, taxa pentru autoturisme urcă la 150 de lei. Termenul limită pentru achitarea obligației este 30 iunie, după care se vor aplica penalități.
Autoritățile locale justifică taxa prin necesitatea finanțării proiectelor de infrastructură
Primăria și Consiliul Local Giurgiu argumentează că această măsură este menită să reducă presiunea asupra spațiului public și să susțină dezvoltarea unei infrastructuri urbane moderne.
„Instituirea taxei va descuraja utilizarea spaţiului public şi va promova o gestionare mai eficientă a parcărilor, asigurând accesul tuturor cetăţenilor la un domeniu public organizat şi bine întreţinut. (…) Implementarea taxei speciale pentru dezvoltare urbană va avea multiple beneficii pentru comunitatea locală precum: asigurarea numărului necesar de locuri de parcare în municipiul Giurgiu – proiectele de suplimentare a locurilor de parcare se vor desfăşura mai rapid; îmbunătăţirea mobilităţii urbane – pe termen lung se va descuraja staţionarea autovehiculelor necontrolată; sustenabilitatea financiară a serviciilor publice – veniturile generate vor asigura resursele necesare pentru întreţinerea şi funcţionarea serviciului public de amenajare, exploatare şi gestionare a parcărilor, fără a suprasolicita bugetul instituţiei care are aceste atribuţii”, se arată în referatul de fundamentare anexat hotărârii.
De asemenea, autoritățile locale susțin că fondurile colectate vor fi direcționate către:
crearea de noi locuri de parcare,
îmbunătățirea mobilității urbane,
finanțarea serviciilor publice de amenajare și gestionare a parcărilor, fără a încărca suplimentar bugetul local.
Cetățenii sunt nemulțumiți că trebuie să plătească pentru lipsa de soluții a administrației
În replică, reprezentanții Inițiativei Civice susțin că taxa penalizează cetățenii pentru o problemă generată chiar de administrația locală: lipsa acută a locurilor de parcare. Ei consideră că măsura nu doar că încarcă inutil bugetele familiilor, dar ignoră realitatea din teren.
Reprezentanții asociației susțin că introducerea taxei este profund inechitabilă, în condițiile în care administrația locală nu a reușit, până în prezent, să asigure suficiente locuri de parcare pentru cetățeni. În loc să identifice soluții concrete pentru această problemă urbanistică, autoritățile aleg, potrivit acestora, să transfere responsabilitatea către contribuabili, prin impunerea unei noi sarcini fiscale.
Dosarul a fost înregistrat pe rolul Tribunalului Giurgiu, iar o primă înfățișare ar putea avea loc în săptămânile următoare. Dacă instanța va admite cererea, hotărârea Consiliului Local ar putea fi suspendată sau anulată, ceea ce ar reprezenta o victorie importantă pentru inițiatorii acțiunii.