Senatul a adoptat, miercuri, proiectul de lege care reglementează desfășurarea pe timp de pace a misiunilor şi operațiilor militare pe teritoriul statului român atunci când nu este instituită starea de urgență, de asediu, de mobilizare ori de război, relatează Agerpres.
Senatul este cameră decizională pentru acest proiect, pentru care s-au înregistrat 81 de voturi “pentru”, 12 “împotrivă” şi două abțineri.
Potrivit textului adoptat, structurile desemnate din Armata României, în funcție de necesitățile operaționale, vor putea fi transferate, pentru perioade determinate de timp, sub diferite grade de autoritate, în relația cu comandantul forțelor armate străine care conduce o operație militară pe teritoriul statului român.
Legea adoptată de Senat prevede desfășurări militare în cazul unor posibile situații care amenință securitatea națională
“Desfășurarea acestor misiuni şi operații militare se va realiza în cazul iminenței sau existenței unor acțiuni, fapte sau stări de fapt, capacitați, strategii, intenții ori planuri ce pot afecta valorile, interesele şi obiectivele naționale de securitate şi/sau sunt de natură să pună în pericol direct sau indirect securitatea națională, prin afectarea caracterului național, a suveranității, independenței, unității şi integrității teritoriale, a funcționarii normale a instituțiilor statului şi a unităților administrativ-teritoriale, a vieții şi integrității fizice a cetățenilor”, prevede proiectul adoptat.
De asemenea, misiunile şi operațiile militare se execută de către forțele armate în mod exclusiv sau cu participarea forțelor armate străine, cu respectarea legislației României, a tratatelor internaționale, acordurilor bilaterale şi multilaterale şi înțelegerilor tehnice încheiate cu forțele armate străine.
Președintele României aprobă misiunile sau operațiile militare pe teritoriul țării
“Inițierea misiunilor şi operațiilor militare pe teritoriul statului român se aprobă de către Președintele României, la propunerea Consiliului Suprem de Apărare a Țării, în condițiile în care indicatorii şi avertizările stabilite prin planuri arată o deteriorare a mediului de securitate internațional sau regional şi iminența unor riscuri de securitate la adresa statului român”, stipulează proiectul.
Acesta mai prevede că “pe timpul desfășurării misiunilor şi operațiilor militare, pe teritoriul statului român, cu participarea forțelor armate străine, comandantului român desemnat să conducă misiunea sau operația militară îi pot fi transferate, sub diferite grade de autoritate, forțele armate străine participante, în limitele stabilite prin mesajul privind transferul de autoritate”.
De asemenea, structurile desemnate din cadrul Armatei României (…) pot fi transferate pentru perioade determinate de timp, sub diferite grade de autoritate în relația cu comandantul forțelor armate străine care conduce o operație militară pe teritoriul statului român, în limitele stabilite prin mesajul privind transferul de autoritate, semnat de către șeful Statului Major al Apărării, şi prin înțelegerile tehnice încheiate în acest sens.
POT a cerut scoaterea proiectului de pe ordinea de zi
Fondurile necesare participării forțelor Armatei României la misiuni şi operații militare pe teritoriul statului român se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Apărării Naționale.
Liderul senatorilor POT, Vela Gheorghe, a solicitat ca proiectele privind apărarea aflate pe ordinea de zi a plenului de miercuri să fie eliminate din dezbaterea Parlamentului.
Gheorghe a cerut ca aceste proiecte şi să intre “în dezbatere publică”, invocând faptul că așa i-au cerut mai mulți alegători.