Proiectul privind salariul minim european a fost aprobat de Senat, pentru aplicare fiind nevoie și de aprobarea Camerei Deputaților și publicarea sa în Monitorul Oficial.
Proiectul transpune în legislaţia națională Directiva Uniunii Europene nr. 2022/2041 privind salariul minim european, în legislația noastră acesta fiind denumit „salariu minim adecvat”.
România și-a asumat prin PNRR, Jalonul 392 să transpună în legislația românească, până la data de 15 noiembrie 2024, Directiva (UE) 2022/2041 a Parlamentului European și a Consiliului privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană.
Principalele prevederi ale Directivei transpuse în proiect prevăd că: salariul minim brut se stabilește anual prin actualizarea periodică și se aplică de la 1 ianuarie, prin hotărâre a Guvernului, după consultarea confederațiilor sindicale și patronale; ITM poate merge mai des în control la firmele problematice, fără să fie considerat comportament discriminatoriu; Angajații vor fi plătiți și dacă se află în grevă.
Totodată, până la jumătatea lunii noiembrie va trebui dată Hotărârea de Guvern privind formula de calcul, cu ajutorul căreia va fi stabilită cu exactitate valoarea salariului adecvat.
Cum se stabilește salariul minim adecvat
Nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, corespunzător programului normal de muncă, se stabilește în funcție de evaluarea gradului de adecvare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, în funcție de ponderea acestuia în câștigul salarial mediu brut și va cuprinde următoarele:
1) modalitățile de stabilire şi actualizare a nivelului salariului minim brut pe țară garantat în plată;
2) criteriile de stabilire și actualizare a salariului minim brut pe ţară garantat în plată care să includă cel puțin următoarele elemente:
a) puterea de cumpărare a salariului minim, luând în considerare costul vieții;
b) nivelul general al salariilor și distribuția acestora;
c) rata de creștere a salariilor;
d) nivelurile și evoluțiile productivității la nivel național pe termen lung.
3) indicatorii statistici naționali aferenți criteriilor prevăzute la pct. 2);
4) setul de indicatori anuali de monitorizare si evaluare de impact asupra mediului economic și social;
5) modul de realizare a analizelor suport şi de monitorizare a evoluției salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, în funcție de nivelul orientativ între 50%-52% al ponderii valorii salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată în câștigul salarial mediu brut, considerat indicator de referință pentru evaluarea gradului de adecvare.
1,8 milioane de angajați ar trebui să aibă salarii mai mari de la 1 ianuarie
Între 25% şi 33% dintre salariaţii din România cu normă întreagă ar trebui să aibă venituri mai mari, de la 1 ianuarie 2025, ca urmare a transpunerii în legislația românească a unei Directive.
„De prevederile Directivei, începând cu 1 ianuarie 2025, va beneficia până la o treime din forţa muncă angajată cu normă întreagă din România (aproximativ 1,8 milioane de salariaţi), altfel spus, toţi cei cu venituri mici. Ponderea salariului minim brut în câştigul mediu brut urmează să se majoreze de la nivelul factual de circa 40% la sfârşitul lunii iunie (faţă de salariul mediu brut efectiv înregistrat în iunie), spre 48 până la 52% (în funcţie de negocieri) din câştigul salarial mediu brut estimat pentru 2025 de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză”, se menţionează în analiza despre „Transpunerea în România a Directivei 2041/2022 privind salariile minime adecvate”, semnată de economiştii Radu Soviani şi Laura Braşoveanu.