În cazul în care ți se refuză îmbarcarea în avion, drepturile tale sunt protejate de lege. De la dreptul la compensații financiare, rambursarea biletului sau transport alternativ, până la dreptul la mese, băuturi și alte servicii esențiale, este important să cunoști acest set de drepturi și să te asiguri că acestea sunt respectate. Iată 3 recomandări de care să ții cont dacă îți dorești să îți revendici drepturile în cazul în care ți-a fost refuzată îmbarcarea în avion!
1. Cunoaște-ți drepturile în caz de îmbarcare refuzată!
Este important să știi că există două tipuri de refuz la îmbarcare:
- refuzul voluntar;
- refuzul involuntar.
Refuzul voluntar apare atunci când compania aeriană solicită pasagerilor să renunțe la locul lor, oferindu-le în schimb anumite beneficii. Acest lucru se întâmplă de obicei în cazul zborurilor supraaglomerate și, în acest caz, pasagerul nu este eligibil pentru compensații financiare. În schimb, refuzul involuntar de îmbarcare se referă la situația în care compania aeriană îți refuză îmbarcarea, deși ai o rezervare validă și îndeplinești toate condițiile necesare pentru a călători.
Drepturile pasagerilor în cazul refuzului involuntar la îmbarcare sunt reglementate de UE. Conform Regulamentului UE 261/2004, dacă îți este refuzată îmbarcarea în mod involuntar, ai dreptul la compensații cuprinse între 250€ și 600€, în funcție de distanța zborului. Mai mult, conform aceluiași regulament, ai dreptul la despăgubiri și pentru întârzierea zborului, anularea acestuia sau pierderea zborului de legătură.
Din fericire, există companii specializate care te pot ajuta să navighezi prin aceste regulamente. Dacă ai avut probleme la îmbarcare, solicită o despăgubire pentru refuz la îmbarcare de la AirClaim!
2. Află dacă ești eligibil pentru compensație!
Pentru a fi eligibil pentru compensație în cazul unui refuz de îmbarcare, trebuie să îndeplinești anumite condiții:
- nu trebuie să fi renunțat voluntar la locul tău în avion. Acest lucru se întâmplă de obicei atunci când compania aeriană se confruntă cu suprarezervări și oferă anumite beneficii pentru cei care acceptă să renunțe la locul lor, așa cum am explicat și mai sus;
- trebuie să te fi prezentat la timp pentru check-in și la poarta de îmbarcare;
- trebuie să ai toate documentele necesare pentru călătorie;
- nu trebuie să reprezinți un pericol pentru securitatea sau sănătatea celorlalți pasageri sau a echipajului.
Valorile compensațiilor pentru refuzul de îmbarcare sunt stabilite de Regulamentul CE nr. 261/2004 și sunt calculate în funcție de distanța zborului.
- Pentru zborurile pe distanțe scurte, de până la 1.500 km, ai dreptul la o compensație de până la 250€.
- În cazul zborurilor pe distanțe medii, între 1.500 și 3.500 km, compensația poate ajunge până la 400€.
- Pentru zborurile lungi, de peste 3.500 km, compensația poate ajunge până la 600€.
Asigură-te că respecți toate regulile de securitate și sănătate! Pentru a putea beneficia de compensație în cazul unui refuz de îmbarcare, nu trebuie să reprezinți un pericol pentru securitatea sau sănătatea celorlalți pasageri sau a echipajului. Acest lucru poate include respectarea regulilor de securitate de la aeroport, precum și respectarea regulilor de sănătate, inclusiv a celor legate de pandemia de COVID-19.
3. Pregătește documentele necesare despăgubire și completează cererea de compensație!
Acestea includ:
- biletul de îmbarcare;
- biletul electronic;
- confirmarea rezervării;
- eticheta pentru bagaje.
Acestea sunt esențiale în cazul în care îți este refuzată îmbarcarea pentru că ele pot fi solicitate de compania aeriană pentru a valida cererea ta de compensație. În plus, aceste documente pot servi ca dovadă a faptului că ai fost prezent la aeroport la timp și cu toate detaliile de călătorie în ordine.
În cazul în care ți se refuză îmbarcarea, este posibil să te confrunți cu cheltuieli suplimentare. Acestea pot include costurile pentru mese, cazare sau transport. Este important să păstrezi toate chitanțele și facturile, deoarece le poți folosi pentru a justifica cererea de compensație. Dacă din nefericire te afli în această situație, documentează fiecare cheltuială în parte, indiferent cât de nesemnificativă ți se pare!
Un alt document important în această situație este certificatul de refuz la îmbarcare. Acesta se obține de la aeroport și este dovada clară că accesul tău la zbor a fost refuzat. Verifică cu atenție acest document pentru a te asigura că este trecut motivul exact pentru care ți-a fost refuzată îmbarcarea!. Fără acest document, procesul de cerere a compensației ar putea deveni mult mai dificil.
Acum că ești înarmat cu toate aceste informații, poți călători cu mai multă încredere și confort, știind că, indiferent de problemele care pot apărea, ai drepturi care te pot proteja împotriva abuzurilor.