Factura electronică devine obligatorie de anul acesta pentru toate tranzacţiile între firme. Furnizorii trebuie să încarce în sistem facturile, unde vor fi verificate şi mai apoi vor ajunge la client. O sarcină dificilă şi costisitoare pentru micii antreprenori care nu au certificat digital şi nici sistem de facturare electronic.
De la 1 ianuarie 2024, factura electronică devine obligatorie pentru tranzacţiile realizate în România, în relaţia business to business. Pentru ca toţi cei care au obligaţia să emită acest tip de factură să cunoască toate detaliile, ANAF a elaborat şi a publicat Ghidul privind utilizarea Sistemului naţional de facturare electronică RO e-factura.
„În acest sens, ANAF a elaborat şi a publicat Ghidul privind utilizarea Sistemului national de facturare electronica RO e-factura. Ghidul este publicat pe site-ul www.anaf.ro, Secţiunea Asistenţă Contribuabili, Servicii Oferite Contribuabililor, Ghiduri curente şi alte materiale informative şi oferă informaţii cu privire la: cum utilizezi şi accesezi sistemul; cum utilizezi aplicaţia gratuită; întrebări şi răspunsuri”, a precizat Oana Gonţea, purtător de cuvânt DGRFP Braşov. Contribuabilii pot obţine informaţii suplimentare prin intermediul Serviciului Spaţiu Privat Virtual – Formularul Unic de Contact, Secţiunea Asistenţă şi îndrumare în domeniul fiscal sau telefonic, la Call Center-ul A.N.A.F, la numărul 031.403.91.60.
De la 1 ianuarie, firmele vor fi obligate să raporteze facturile emise în 5 zile lucrătoare în sistemul RO E-Factura. Varianta pe hârtie va mai putea fi utilizată, în paralel, doar până la 30 iunie 2024. De la 1 iulie, furnizorii au obligaţia să transmită către clienţi facturile doar prin intermediul sistemului. “Întrebarea cea mai mare care se pune este daca ANAF e pregatit sa primeasca o cantitate atat de mare de date. Existand temerea in piata ca sistemele se pot bloca. Vorbim de sute de mii de facturi pe zi”, a declarat Gabriel Biriş, expert fiscal.
Odata ce facturile sunt incarcate in sistem, softul va detecta cu ajutorul inteligentei artificiale suspiciunile de evaziune fiscala si va emite alerte in acest sens. Pana acum insa doar 19% din totalul companiilor active din tara noastra s-au inrolat in sistemul RO E factura, adica 133.000 din 700.000 de firme. Softul va fi finalizat până la finalul lunii martie. “Modulul care insoteste factura electronica detecteaza inclusiv situatiile in care se declara una in decontul de TVA si in sistemul de evidenta a facturii electronice exista alte valori. În care se emit facturi de valori foarte mari intr-o perioada scurta de timp”, a declarat Marcel Boloş, ministrul de Finanţe. De la 1 aprilie se vor da şi amenzi, între 1.000 şi 10.000 lei.