Cu toții am fost martorii unor vremuri economice incerte, iar România nu face excepție. Într-un context în care guvernul se străduiește să gestioneze resursele bugetare, s-a pus recent în discuție o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc.
Este vorba despre o taxă suplimentară ce vizează profiturile excepționale ale băncilor, care ar putea avea un impact semnificativ asupra cetățenilor ce intenționează să acceseze credite bancare. Aflați mai multe despre această noutate fiscală și cum ar putea afecta pe românii de rând.
Credite la bănci mai scumpe
În ultimele săptămâni, un subiect de mare interes pentru românii care își gestionează finanțele a fost discutat la nivelul Executivului. Este vorba despre o taxă propusă pentru băncile din România, care ar urma să afecteze profiturile excepționale ale acestora. Această taxă, în valoare de 1% din cifra de afaceri, se adaugă impozitului pe profit existent, de 16%.
Specialiștii în economie și finanțe avertizează că, cel mai probabil, această nouă taxă va duce la creșterea costurilor creditelor bancare pentru consumatori. Este un aspect care ar trebui să ne preocupe pe toți, deoarece creditele bancare au devenit o parte esențială a vieții financiare pentru multe gospodării românești.
Un aspect important de menționat este că, în România, băncile au o rată de rentabilitate foarte mare, comparativ cu alte state europene. Acest lucru a stârnit, în trecut, dezbateri privind nivelul taxelor și impozitelor pe care băncile ar trebui să le plătească pentru a susține dezvoltarea țării.
Ce se va întâmpla cu taxele băncilor
Până în acest moment, modalitatea exactă prin care instituțiile bancare din România vor fi taxate nu este cunoscută în detaliu. Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a explicat că se discută două variante, iar decizia finală va fi luată în curând.
Prima variantă propusă presupune impozitarea băncilor cu cea mai mare dintre cele două taxe: impozitul de 16% pe profit sau impozitul de 1% pe cifra de afaceri. Acest lucru ar putea determina băncile să plătească o sumă semnificativ mai mare către stat, în funcție de situația financiară și de cifra de afaceri.
A doua variantă în discuție presupune o combinație între cele două tipuri de impozite. Băncile ar urma să plătească impozitul de 16% pe profit, la care se adaugă impozitul de 1% din cifra de afaceri, pentru o perioadă de trei ani. Această opțiune ar putea genera venituri suplimentare semnificative pentru bugetul de stat, dar ar putea fi resimțită mai intens de către bănci.
Pentru bănci, ambele variante propuse implică o creștere a costurilor fiscale. În ambele cazuri, ele vor trebui să plătească mai mult către stat, ceea ce ar putea afecta profitabilitatea lor. Cu toate acestea, trebuie menționat că băncile românești au înregistrat în ultimii ani profituri semnificative, iar o contribuție mai mare la bugetul de stat ar putea fi văzută ca o formă de redistribuire a resurselor.
Pentru românii care doresc să acceseze credite bancare, impactul taxei propuse ar putea fi resimțit prin creșterea costurilor asociate creditelor. Acest lucru înseamnă că ratele lunare ale creditelor, fie ele pentru achiziționarea unei locuințe, a unei mașini sau pentru orice alt scop, ar putea crește în viitor. Astfel, cetățenii ar putea fi mai puțin dispuși sau chiar incapabili să acceseze credite sau împrumuturi.