Odată ce media temperaturilor a trecut de 7 grade Celsius, deja este timpul să vă schimbați anvelopele de iarnă cu cele de vară. Pentru mulți, asta înseamnă ceva timp petrecut în garaj alături de cric și cheia de roți. Astfel, după jumătate de oră de muncă, poate nici atât, treaba este gata și pot porni la drum liniștiți. Se simt deja mai în siguranță decât cu anvelopele de iarnă. Dar sunt cu adevărat?
În primul rând, trebuie ca anvelopele să fi fost depozitate corespunzător. Dacă au fost montate pe jante și acestea au fost așezate în poziție verticală, deja există premizele unor potențiale pericole. Dacă au fost rezemate de un calorifer care s-a încălzit pe timpul sezonului rece, riscurile sunt și mai mari. În plus, dacă nici presiunea în cauciucuri nu a fost cea corespunzătoare, au luat contact și cu substanțe petroliere (ulei, benzină, diluant, etc), deja avem rețeta perfectă spre un set nou de anvelope.
Dacă mașina va rula la temperaturi de peste 15 grade Celsius și va trebui să frâneze de urgență, cel mai probabil este că se va opri mai repede decât dacă ar fi fost dotată cu anvelope de iarnă. Dar nu este vorba numai despre frânare atunci când schimbați pneurile între sezoane. Aceasta este doar o componentă a pneurilor.
Primul pas este să fi făcut corespunzător rotația anvelopelor. Există câteva sisteme de a le roti astfel încăt să le prelungiți durata de viață. Dar cu siguranță nicio roată nu va ajunge în exact aceeași poziție pe mașină atunci când va fi montată. Probabil utilizatorul a fost precaut, sau ne-a citit materialele din trecut în care explicam cum se face rotația anvelopelor pe mașină, și și-a notat meticulos care unde a fost și, prin urmare, știe unde să le pună. Dar tot nu este suficient.
Pasul al doilea este echilibrarea dinamică a roților. Unii consideră că dacă le-au echilibrat anul trecut, vor rămâne la fel. Este o abordare foarte greșită, pentru că în timp apar dezechilibre care trebuiesc compensate. Unii poate cred că atâta vreme cât nu simțeau nicio vibrație în volan, nici acum nu va apărea un astfel de fenomen. Dar dacă una dintre roțile dezechilibrate a fost montată pe puntea spate și acum a ajuns, pe cea față, vibrația va fi mai evidentă. Mai mult, dacă una dintre roțile dezechilibrate ajunge pe puntea spate, aceasta va fi mai greu de sesizat. Prin urmare, va trebui să mergeți la o vulcanizare pentru a verifica echilibrarea roților.
Consecințele utilizării unor roți dezechilibrate sunt multe, pornind de la scăderea gradului de confort la bordul vehiculului și continuând cu uzurile premature. Astfel, o roată dezechilibrată, va avea tendința să aibă o apăsare diferită pe asfalt în timpul rulării. Totodată, componentele suspensiei vor avea de suferit pentru că vor fi supuse în mod constant șocurilor. Deci, trebuie echilibrate. Dar asta nu este totul.
De foarte multe ori roțile de vară au altă dimensiune decât cele de iarnă. Anvelopele de vară de cele mai multe ori este bine să fie ceva mai late decât cele de iarnă, păstrând desigur specificațiile producătorului automobilului. Această diferență între caracteristici va implica și ajustarea unghiurilor direcției. Dacă acestea nu sunt reglate corespunzător, mașina se va comporta într-un fel mai puțin sigur. În plus, vor apărea uzuri inegale pe anvelope care pot duce, în final, la situații limită. Și nu vă gândiți că se va putea întâmpla asta doar la viteze mari. Vitezele legale urbane sunt suficiente pentru a vă dezechilibra autoturismul, mai ales dacă pe jos este asfalt ud.
Prin urmare, cea mai bună soluție ar fi ca imediat după ce ați montat roțile de vară, presupunând că le-ați depozitat corect și le-ați verificat și ajustat presiunea, ar fi să mergeți la o vulcanizare și programați-vă la un service pentru reglarea unghiurilor direcției. Dacă ați mai și notat corect poziția roților pe vehicul înainte de a trece la pneurile de iarnă, cu atât mai bine. Deja sunteți pregătit pentru un nou sezon estival. Nu uitați însă să mai verificați din când în când integritatea pneurilor.