Suntem în topul țărilor care au cei mai mulți fumători din Uniunea Europeană spune un studiu făcut de Eurispes. Peste 5 milioane de români, care înseamnă un procent de 32,2% din totalul populației, fumează. O mare parte dintre aceștia lucrează, iar pauzele de țigară de la serviciu sunt cauză a nemulțumirii atât a angajatorilor, cât și a colegilor nefumători. Unii dintre angajații care fumează au ajuns să renunțe la pauza zilnică de masă pentru a-și satisface viciul. Exită vreo soluție care poate împăca pe toată lumea?
De unde să începem în căutarea soluției?
Putem începe prin a consulta legislația în domeniu. În Codul Muncii este prevăzut ca, în cazul în care durata timpului de lucru zilnic depășește 6 ore, salariații au dreptul la pauză de masă și alte pauze. De asemenea, este prevăzut și faptul că tinerii în vârstă de până la 18 ani beneficiază de o pauză de masă de cel puțin 30 de minute, atunci când durata de muncă dintr-o zi depășește 4 ore și jumătate.
Pauza pentru fumat, ca și alte pauze, pot fi reglementate prin contractul colectiv de muncă sau prin regulamentul intern. Se poate stabili, astfel, o pauză suplimentară pentru angajații fumători, cu mențiunea că acea durată de timp nu este inclusă în programul de lucru.
Există însă voci care susțin că doar pauza de masă poate fi adăugată programului de lucru, nu și pauzele de țigară.
Cert este că se pierd în jur de 5-7 minute la o țigară. În cazul în care angajatul fumează 10 țigări pe zi, se pierde aproximatix o oră din programul de lucru, ceea ce nu este firesc. Cu toate astea, chiar legislația muncii indică faptul că un angajat nu poate petrece cele 8 ore ale programului muncind într-una. La fiecare oră, angajatul trebuie să ia o pauză de 5-10 minute pentru a evita riscul de epuizare fizică și psihică.
Ce poate face un angajat fumător?
În cazul în care pauzele de țigară trebuie să facă neapărat parte din rutina zilnică, un angajat poate să își cronometreze durata pauzelor. Câteodată nu suntem perfect conștienți de timpul pe care îl pierdem făcând anumite lucruri. Având durata înregistrată, se pot lua măsuri cum ar fi diminuarea timpului petrecut în pauze sau intervale mai mari între ieșiri.
Poate alege să își manifeste viciul în alt mod, decât cu țigara. Poate alege un puff bar. Acest dispozitiv ar reduce timpul pe care angajatul l-ar fi pierdut cu drumul până afară, pentru că se poate fuma și în clădire, într-o cameră special amenajată pentru pauze și cu acordul angajatorului. În plus, există o mulțime de arome, de la fructe de pădure la vanilie, astfel că fumătorul nu va mirosi a tutun ars. De asemenea, se pot alege diferite concentrații de nicotină, cum ar fi: 0 mg, 17 mg sau 20 mg, dar și capacități diferite ale rezervorului.
Ce se întâmplă în cazul în care un angajat nu respectă regulile?
Un angajat care nu respectă regulile poate fi sancționat. Sancțiunile din Codul Muncii cuprind următoarele:
- Avertisment scris;
- Retrogradare din funcție pentru o durată ce nu poate depăși 60 de zile;
- Reducerea salariului de bază pe o durată de 1-3 luni cu 5-10%;
- Reducerea salariului de bază și a indemnizației de conducere pe o perioadă de 1-3 luni cu 5-10%;
- Desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.
După cum se poate observa, se poate ajunge până la pierderea locului de muncă, așa că nerespectarea regulilor nu este un lucru de dorit.
Dumneavoastră cum ați proceda în cazul în care ați fi angajator și ar trebui să rezolvați problema expusă mai sus?