Plafonarea prețului la gazele naturale, prin fixarea unui prag superior instituit prin OUG, a declanșat un efect neașteptat în piață, iar efectele sunt contrare așteptărilor, spun experții în domeniul energiei. S-a reușit “performanța” ca toate preţurile din piaţă să crească, iar creșterile vor fi și mai mari după 31 martie.
Specialiștii explică că plafonarea preţului gazelor a fost o măsură inutilă, care va determina noi scumpiri începând cu luna aprilie. Unele tarife au fost majorate artificial de furnizori din ultimele luni de iarnă, deoarece plafonul stabilit de Guvern era peste cel din piață.
“În următoarele luni la aproape toţi consumatorii casnici le expiră contractele de gaze, iar noile contracte se vor încheia la preţuri peste preţul gazelor din acest moment. Astfel, în aprilie 2022 nu doar că nu vom avea preţuri mai mici la gaze decât perioada similară a anului 2021, dar vom avea chiar şi creşteri importante de preţ pe care le estimăm în medie să fie de circa 120% faţă de preţul mediu din anul trecut”, se arată într-o analiză realizată de Asociaţia Energia Inteligentă.
Noi scumpiri la gaze de la 1 aprilie
După 1 aprilie 2022, vor avea loc creşteri ale tarifelor de transport şi distribuţie, anul 2022 fiind anul în care se încheie o nouă perioadă de reglementare.
Potrivit experţilor, vor avea loc creșteri importante ale tarifelor datorită racordării gratuite impuse de autorităţi (gratuitatea promisă se face pe creşterea tarifelor plătite de către ceilalţi consumatori), creşterii costului cu pierderile de gaze şi consumul tehnologic, investiţiilor inutile sau ineficiente din sector şi altele.
Plafonarea, apă de ploaie pentru consumatorii casnici
Experții spun că, pentru mulţi consumatori casnici, plafonarea nu are nici un efect în momentul de faţă (conform unui studiu AEI, 80% din consumatorii casnici de gaze nu vor beneficia de plafonarea preţului), dar va aduce un preţ mai ridicat al gazelor la consumatorul final în anul 2022.
Fixarea unui prag superior al tarifelor la gaze a făcut ca toate preţurile din piaţă să crească, consideră specialiștii din domeniu.
“În fapt, plafonarea a avut un efect foarte important, a determinat, conform site-ului ANRE, creşterea preţului gazelor ofertate pe piaţă de la un nivel de minimum 220 lei/MWh la un nivel de minimum 420 lei/MWh în luna noiembrie 2021 şi de 640 lei/MWh în luna ianuarie 2022. Astfel, toate contractele care ajung la scadenţă în această perioadă sau în perioada imediat următoare se vor încheia la preţuri mai mari de 600 lei/MWh”, potrivit sursei menţionate.
Cum se explică această distorsiune din piață? Prin plafonarea la tarife peste cele din piață.
Preţul mediu al gazelor naturale la consumatorul final în luna noiembrie 2021 era de circa 220 lei/MWh. Plafonarea preţului final al gazelor naturale la o valoare de 370 lei/MWh şi de 310 lei/MWh de la 1 februarie a fost o măsură cel puțin discutabilă.
Unde poți să anunți abuzurile la facturile de gaze și curent
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, a anuţat că pune la dipoziţia consumatorilor, începând de luni, 7 februarie, un număr special de telefon, respectiv 0790.219.551, folosit exclusiv în aplicaţia WhatsApp, pentru sesizarea neregulilor cu caracter de urgenţă.
Potrivit unui comunicat al ANPC, la noul număr sunt aşteptate mesajele scrise şi imaginile care să sesizeze nereguli cu caracter de urgenţă în raport cu respectarea drepturilor consumatorilor, de pe întreg cuprinsul ţării. Mai exact, este vorba despre primirea unor facturi foarte mari, nereale, la energie electrică şi gaze naturale, cazuri de debranşări, pentru neplată a unor facturi greşite la energie încă necorectate, precum şi situaţii urgente care pun în pericol sănătatea consumatorilor.
Noul număr de whatsapp nu va folosi funcţia de apel video sau cu voce!
Comisarii ANPC vor selecta, dintre toate mesajele urgente primite de la consumatori, care sunt acelea care se află în competenţa legală de soluţionare a instituţiei şi le vor da curs.
ANPC precizează că mesajele trimise pe numărul special nu înlocuiesc reclamaţiile realizate în mod curent.