Confruntări violente au avut loc joi noapte între demonstranţi anti-guvernamentali şi forţele de ordine, în apropierea clădirii Parlamentului din Beirut, relatează BBC.
Forţele de ordine au lansat gaze lacrimogene asupra mai multor zeci de oameni adunaţi pentru a-şi arăta furia faţă de explozia de marţi seară care a dus la moartea a cel puţin 137 de oameni şi rănirea a aproximativ 5.000.
Oficialii au spus că ea a fost cauzată de 2.750 de tone de nitrat de amoniu care erau stocate necorespunzător din 2013 într-un depozit din port.
Libanezii consideră că Guvernului a fost neglijent şi îl consideră responsabil de explozia care a lăsat sute de mii de oameni fără adăpost.
Deflagraţia de marţi seară a distrus cartiere întregi. Zeci de oameni sunt încă daţi dispăruţi. Echipele de salvare continuă căutările, în timp ce spitalele sunt supraaglomerate.
Agenţia de presă a statului libanez a scris că 16 oameni au fost reţinuţi în ancheta anunţată de Guvern după producerea dezastrului.
În ultimele două zile, doi oficiali au demisionat – parlamentarul Marwan Hamadeh, miercuri, şi ambasadorul libanez în Iordania, Tracy Chamoun, joi. Ei au spus că această catastrofă arată nevoia de schimbare a conducerii.
Joi, preşedintele francez Emmanuel Macron a vizitat oraşul şi a promis ajutoare substanţiale, însă cu o condiţie – o „schimbare profundă” din partea autorităţilor. El a cerut şi o anchetă internaţională în cazul dezastrului.
În 2013, un vas moldovenesc, Rhosus, a intrat în portul din Beirut după ce a avut probleme tehnice în timpul călătoriei din Georgia în Mozambic, potrivit Shiparrested.com. Inspectat, vasului i-a fost interzis să îşi continue ruta. El a fost abandonat, la scurt timp, de proprietari. Încărcătura lui includea nitrat de amoniu, care este folosit ca îngrăşământ şi ca explozibil.
Din motive de siguranţă, el a fost stocat într-un depozit, unde a rămas timp de şase ani.
Există mai multe reguli privind depozitarea nitratului de amoniu, în special legat de surse de foc.
Şeful portului şi cel al autorităţii vamale au spus că au solicitat în scris în mai multe rânduri ca substanţa să fie exportată sau vândută astfel încât portul să fie în siguranţă.
Managerul general al portului, Hassan Koraytem, a declarat unei televiziuni că erau conştienţi că materialul este periculos, când o curte de justiţie a cerut iniţial stocarea lui în depozit, „însă nu la acest nivel”.