Ultima decizie a Comisiei juridice a Senatului îi conferă șefului DSU, Raed Arafat, putere absolută.
Mai precis, ordinele şefului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), în acest caz Raed Arafat, sau ale persoanei desemnate de acesta se aplică de îndată de autorităţile competente şi se publică pe site-urile oficiale ale MAI, DSU şi IGSU iar autorităţile publice centrale şi locale asigură informarea publică a cetăţenilor din zonele supuse carantinei prin campanii de informare, au decis miercuri seara senatorii Comisiei juridice, care au modificat astfel articolul 12 al proiectului legii privind carantinarea şi izolarea.
Ce prevedea proiectul adoptat de Camera Deputaților
În forma adoptată de Camera Deputaţilor proiectul prevedea ca: „Ordinele Comandantului acţiunii la nivel naţional, emise în temeiul prezentei legi, se aplică de îndată de autorităţile competente şi se publică pe site-urile oficiale ale Ministerului Afacerilor Interne, Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă şi Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă”.
Senatorii jurişti au mai adoptat un amendament potrivit căruia: „Ordinele Şefului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă sau persoana desemnată de acesta, emise în temeiul prezentei legi, cu caracter normativ, se publică de îndată în Monitorul Oficial al României, Partea I”.
Ordinele pot fi constestate
Proiectul prevede că ordinele şefului DSU sau ale persoanei desemnate de acesta pot fi contestate de către orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim şi care se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru anularea actului, în condiţiile prezentei legi.
Un alt amendament prevede că toate actele administrative cu caracter normativ privind instituirea, modificarea sau încetarea măsurilor din prezenta lege pot fi atacate de orice persoană interesată cu plângere la instanţa de judecată competentă, atât pentru motive de nelegalitate, cât şi de netemeinicie, în termen de cinci zile de la publicarea actului în Monitorul Oficial al României şi, respectiv, de la data luării la cunoştinţă a conţinutului actului în cazul nepublicării acestuia în Monitorul Oficial al României.
Plângerea se formulează în scris si se depune la instanţa judecătorească competentă.
Instanţa competentă să soluţioneze plângerea formulată în actele administrative menţionate mai sus este Curtea de Apel, Secţia Contencios administrativ şi fiscal în a cărei rază teritorială se află sediul autorităţii emitente.