Premierul Ludovic Orban spune că este inadmisibil să nu se construiască niciun milimetru de autostradă între Sibiu şi Piteşti. Asta după ce în 2008 era finalizat studiul de fezabilitate şi fuseseră pregătite documentele de licitaţie. El crede că pe alţii “i-a durut la bască” sau poate nu au avut niciun interes să dezvolte proiectele de infrastructură pentru România.
Ludovic Orban a semnat luni contractul pentru execuţia Secţiunii 5 – Curtea de Argeş – Piteşti din Autostrada Sibiu-Piteşti. Premierul a declarat că studiul de fezabilitate pentru această autostradă era gata din 2008.
“Studiul de fezabilitate pe tronsonul Sibiu-Piteşti a fost finalizat în 2008, în care au fost aprobaţi indicatori tehnico-economici şi au fost pregătite documentele de licitaţie pentru realizarea tronsonului. Astăzi suntem în mai 2020 şi de atunci deşi era documentaţia tehnico-economică finalizată, deşi erau pregătite documentaţiile de licitaţie pentru selectarea consultantului tehnic, financiar şi juridic, din 2008, de când am plecat din fruntea Ministerului Transporturilor nu s-a construit un milimetru de autostradă între Piteşti şi Sibiu. Spun lucrurile astea ca oamenii să facă diferenţa”, a afirmat Orban.
Orban: „Pe alţii i-a durut la bască sau poate nu au avut niciun interes…”
“Parcă e aşa un dat că a trebuit să revenim noi la putere după 11 ani şi câteva luni ca să se urnească acest proiect fundamental pentru România. Fundamental din mai multe perspective. În primul rând pentru închiderea Coridorului 4 Pan-European care face legătura între Portul Constanţa şi graniţa de Vest, legătura cu infrastructura de transport european. Noi trebuia să închidem legăturile pe rutier, pe feroviar şi pe fluvial, între Portul Constanţa şi restul Europei cu mult înainte. Nici astăzi nu am închis această legătură care poate să pună în valoare oportunitatea extraordinară pe care o are România şi anume aceea de poartă de intrare-ieşire în Europa şi de punct strategic în legătura cu est-sud-est. Dacă realizăm aceste lucruri într-un ritm cât se poate de rapid, putem să generăm un potenţial de dezvoltare pentru România extrem de important”, a mai spus Orban.
Autostrada să fie finalizată mai repede!
“Nu am aplaudat semnarea contractului, o să aplaud dacă acest contract va fi finalizat în cele mai bune condiţii şi de preferinţă înaintea termenelor care sunt stabilite acolo. După mine 12 luni proiectarea şi patru ani execuţia mi se pare o perioadă de timp mult prea lungă. Cunosc compania, ştiu că a avut contracte în România şi am convingerea că are capacitatea să finalizeze acest proiect mult mai repede, sigur în condiţii de calitate. (…)
În ceea ce priveşte obligaţiile pe care şi le-a asumat CNAIR pentru că prin semnarea contractului şi-a asumat obligaţii, să predea amplasamentul, să asigure finanţarea, toate plăţile să fie efectuate la termen, să nu existe niciun fel de problemă din punctul de vedere al avizelor, autorizaţiilor. Toate aceste lucruri trebuie făcute la termen astfel încât compania, consorţiul care face construcţia să aibă totul predat la termen astfel încât să nu existe niciun fel de motiv pentru a întârzia lucrările”, a mai spus Orban.
Premierul a mai declarat că pe unii i-a “durut la bască” şi poate nu au avut niciun interes să dezvolte proiectele de infrastructură din România.
Topul rușinii în Europa
Problema României cu autostrăzile este una care dureaza de multa vreme. Nu e an în care sa nu se semneze cate un contract nou, dar degeaba. Kilometrii noi se sfiesc sa apara. Se pare că nu putem depăsi pragul de 829 de kilometri. Acest lucru ne plaseaza pe locul 23 in topul lungimii autostrazilor din Europa. Asta în timp ce vecinii nostri unguri sunt pe locul 15. Și asta cu peste 1500 de km de autostrada construiti.
Constructia autostrazilor a fost subiect de campanie pentru toate partidele politice. Cu toate astea, ceva s-a întâmplat în fiecare guvernare. Nimeni nu a fost in stare sa dea ce a promis. Ca sunt de vina constructorii, ca nu sunt bani, ca e vina celor dinainte. Auzim scuze de la Revolutie încoace, în timp ce ne pierdem vietile pe drumurile pline de gropi.
Fondurile europene asteapta sa fie investite in autostrazi. Dar cine sa le investeasca? În timp ce noi nu avem nici 1000 de metri de autostrada, tarile din top 3 depasesc 11.000. Pe primul loc este Spania, care are 16.204 de km construiti. Pe 2 gasim Gemania, cu 12.845. Franța închide top 3 cu 11.882 de km de autostrada. La altii se poate! La noi?
Pe lângă faptul că nu construim, se alege praful și de autostrazile care ne-au ramas mostenire! Soferii se plang si de A1 si de autostrada soarelui. Si pe buna dreptate! Drumurile sunt pline de gropi si este nevoie sa fie reparate an de an.