Problema traficului din București nu se va rezolva niciodată. Nu există soluții, nu există idei, nu există preocupare. Testul benzii unice, pus în aplicare ieri, a demonstrat acest lucru.
Într-o capitală și așa aglomerată, sufocată de atâtea mașini, asta mai lipsea, un test pentru implementarea benzii unice RATB. Nu se poate face așa ceva fără un studiu prealabil, fără o documentare în teren, doar pentru a demonstra oamenilor că ”s-a încercat ceva”. Nu s-a încercat nimic, s-a trecut direct la fapte, iar când s-a văzut rezultatul, care era oricum previzibil, s-a găsit o formulare elegantă, denumită test, sau experiment. Experiment pe spinarea cui, domnilor de la Primărie? Tot a sărmanilor cetățeni, care în urma acestui veritabil test de inteligență, au pierdut ore bune în trafic și au întârziat la locurile de muncă.
Sunt prea multe mașini în trafic, și nu neapărat pentru că oamenii sunt prea comozi, preferând confortul propriei mașini, așa cum s-a sugerat de multe ori. Dați-le oamenilor autobuze și tramvaie civilizate, nu vechi de 40 de ani, suplimentați numărul acestora și veți vedea că vor fi destui bucureșteni care vor alege să folosească transportul în comun. Cum să-i reproșezi unuia care vrea să ajungă din Drumul Taberei în cealalta parte a Bucureștiului că folosește mașina proprie? Păi ce alternativă îi dai omului, să schimbe trei autobuze ca să ajungă unde are treabă, iar pentru a se folosi de aceste trei autobuze să aștepte în stație zeci de minute?
Ieri a fost haos în trafic, din cauza acestui test al Primăriei. A fost un test pe nervii oamenilor, care și așa sunt exasperați de felul în care se circulă în București. Nu te poți juca așa cu cetățenii, mai ales când era era evident că vor fi probleme. Nu trebuie să ai patru facultăți ca să-ți dai seama ce se va întâmpla când, în condițiile unui trafic și așa greoi, mai închizi o bandă de circulație. Nu așa se rezolvă o astfel de problemă, producând intenționat aglomerație și cerându-le oamenilor să folosească transportul în comun. Asigură mai întâi un număr corespunzător de autobuze, demonstrează că aceste autobuze ajung la intervale regulate, creează condiții decente de călătorie, și apoi prezinți oferta cetățenilor. Cum să-ți treacă prin minte că anularea unei benzi pentru a fi folosită de autobuze (care trec doar din când în când), va descongestiona traficul? A urmat altă idee genială, cu repetarea experimentului în vacanța elevilor. Cum să propui așa ceva? Și în septembrie, când se va relua școala, ce crezi, că va fi totul frumos, că se va circula impecabil și oamenii își vor lăsa acasă mașinile? Să fim serioși.
Am văzut că există păreri care sugerează un anumit snobism din partea locuitorilor capitalei. Degeaba sunt acuzați oamenii de snobism pentru că folosesc mașina personală, preferând să stea cu orele în trafic, în loc să meargă cu autobuzele. Cine vrea să circule într-un autobuz aglomerat, în care aerul condiționat nu funcționează, ca să nu mai vorbim de cât timp pierzi în stație, așteptând acel autobuz? În condițiile în care în ambele variante pierzi tot cam atâta timp în trafic, cum să îl condamni pe om că vrea să meargă spre locul de muncă în confortul propriei mașini? Primăria Capitalei a făcut un test pentru a demonstra că se ocupă de problema traficului, și l-a picat cu brio, făcându-se, încă o data, de râs. Am spus la începutul acestui articol că problema traficului din Bucrești nu se va rezolva niciodată, pentru că este deja prea târziu. Îndrăznesc să spun că și tentativa aceasta, a asigurării unei benzi unice pentru RATB, s-a terminat ieri. O altă încercare nu va mai exista, pentru că autoritățile nu au nici competența, nici interesul să rezolve cumva această problemă. Atâta i-a dus mintea, și rezultatele s-au văzut.
Cristian Huluban