Cum să-ți îmbunătățești sistemul imunitar pe timp de iarnă?

Sistemul imunitar reprezintă o rețea complexă de celule care lucrează împreună pentru ca organismul să beneficieze de cea mai bună apărare. Acest sistem distruge microorganismele care pătrund în corp, astfel încât să rămânem sănătoși. Clima rece specifică anotimpului de iarnă reprezintă mediul propice pentru circulația și contactarea virusurilor. Schimbarea bruscă de temperatură creează dereglări în corp și slăbește sistemul imun. De aceea, în această perioadă suntem predispuși gripei și răcelii. Iată cum îți poți întări sistemul imunitar iarna!

 

Stil de viață sănătos

  • Imunitatea este mai slăbită în cazul fumătorilor sau consumatorilor de alcool. Evită aceste obiceiuri, mai ales în această perioadă.

 

  • Studii recente au demonstrat relația dintre stres și imunitate. Celulele sistemului imun prezintă receptori pentru anumiți neurotransmițători (substanțe care permit transmiterea informației la nivelul celulelor nervoase) și hormoni. Receptorii sunt locuri speciale ale celulelor, care receptează (primesc) anumite substanțe. Prin acest sistem, celule imune sunt activate și mobilizate pentru apărarea organismului. Pe perioada stresului, receptorii nu mai sunt la fel de sensibili. De aceea, sistemul imunitar nu mai funcționează corespunzător. 

 

Încearcă să-ți controlezi stresul prin activități plăcute, precum cititul, dansul sau vizionarea de filme.

Loading...

 

  • Fă sport cel puțin 30 de minute în fiecare zi! Activitățile sportive îmbunătățesc circulația sangvină, ceea ce duce la o funcționare mai bună a organismului per ansamblu. Acest lucru permite celulelor imune să circule mai bine și să acționeze eficient. 

 

Nu exagera cu activitatea fizică! Se pare că cei care fac sport excesiv sunt mai predispuși la infecții.

 

  • Dormi suficient (minim 6 ore pe noapte)! Producția de citokine scade dacă nu dormi cât este nevoie. Citokinele sunt proteine care au rolul de mesageri între celulele sistemului imun. De asemenea, ele au rol antiinflamator și apără organismul împotriva agenților infecțioși.

 

Dieta influențează sistemul imunitar

Renunță la alimentele procesate industrial, deoarece acestea nu îți aduc niciun beneficiu nutrițional. Corpul are nevoie de nutrienți pentru a funcționa corespunzător. Proteinele, lipidele, glucidele, vitaminele și mineralele trebuie să fie consumate în cantități corespunzătoare.

 

Așadar, mănâncă mai multe fructe și legume. Este important să le alegi pe cele intens colorate deoarece sunt cele mai bogate în vitamine și antioxidanți. Vitamina C, A, E, B6, acidul folic, zincul, seleniul, cuprul sunt doar câteva dintre substanțele nutritive ce au rol în sistemul imunitar.

 

Există și o serie de alimente considerate amplificatoare ale sistemului imunitar: citricele nepreparate termic (în special lămâia), ghimbirul, rodia, usturoiul, ceapa, broccoli. 

  • Citricele sunt bogate în vitamina C care îmbunătățește imunitatea. Este important să fie consumate în stare crudă și nu sub formă de ceaiuri. Temperaturile ridicate distrug vitamina C.
  • Ghimbirul conține gingerol, un compus chimic cu rol antiinflamator. De asemenea, ghimbirul este un antibacterian care susține sistemul imunitar.
  • Rodia este bogată în antioxidanți, acid folic, vitamina A, E și C. O singură rodie asigură 40% din necesarul zilnic de vitamină C.
  • Usturoiul conține alicină, substanță care are proprietăți antivirale, antibacteriene și antifungice. Doza recomandată este de 2-3 căței de usturoi pe zi.
  • Ceapa conține sulf, seleniu, zinc, vitamina C și quercetina – antioxidant din clasa flavonoidelor cu rol antiinflamator și antihistaminic (tratează alergiile).
  • Broccoli este o legumă bogată în nutrienți și are numeroase beneficii, printre care și întărirea sistemului imunitar. Această legumă conține vitamina C, K, E și minerale (potasiu, crom, magneziu, acid folic).

 

Totuși, trebuie să consumi o varietate de vegetale, pentru a-ți asigura toți nutrienții.

 

Acizii grași esențiali stimulează limfocitele B (celule imune). Uleiul de pește este bogat în acizi grași esențiali.

 

Alimentele fermentate (chefir, vegetale murate, brânzeturi) au rol probiotic, adică ajută la producția de bacterii bune care au un rol important în apărarea organismului.

Suplimente pentru imunitate

Pe perioada iernii, este bine să iei suplimente nutritive cu vitamine, antioxidanți, acizi grași esențiali și minerale (vezi aici suplimente bio), mai ales dacă nu consumi destule fructe și legume. Există inclusiv suplimente cu nutrienți ce reduc stresul și îmbunătățesc somnul. Cere sfatul medicului pentru dozele potrivite, deoarece excesul poate dăuna sănătății. 

Vaccinul antigripal

Este important să ne facem vaccinul antigripal pe care îl putem achiziționa din farmacii. Unele vaccinuri se pot adminstra foarte simplu, pe cale inhalatorie, nazală. Persoanele predispuse gripei precum copiii, femeile însărcinate și bătrânii trebuie neaparat să-și facă acest vaccin. Vaccinul se administrează în lunile octombrie-noiembrie, când apar schimbările climatice. 

 

Așadar, ai grijă de sistemul tău imunitar în special pe timp de iarnă, pentru a preveni eventualele afecțiuni.

loading...
loading...